Deze transporteur kiest met CO₂-neutraal ondernemen bewust niet voor de goedkoopste oplossing. Wel voor de beste, meent Brink. En dat is iets wat ze alle bedrijven aanraden. Waarom kiest Brink voor CO₂-neutraal ondernemen? Wat is zijn filosofie en welke tegenstand ontmoet hij soms?
‘Bij Brink XL zijn we ervan overtuigd dat we als ondernemer een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben’, vertelt Henk Brink. ‘We moeten oog hebben voor onze omgeving. Die omgeving reikt zo ver als je zelf wil. Dat kan je buurman zijn, de plaats zijn waar je woont en werkt, of de andere kant van onze aardbol. Wij vinden het milieu belangrijk.’
Niet alles wat we deden, was direct een succes
CO₂-neutraal ondernemerschap haakt daar naadloos op aan.’ Brink XL experimenteert al tientallen jaren met duurzame oplossingen. ‘We zaten in de kopgroep van eerste 100 LZV-rijders,’ licht Brink toe. ‘Langere en zwaardere vrachtautocombinaties kunnen meer vracht vervoeren dan gewone vrachtautocombinaties en dat bespaart CO₂.’
Ook was Brink meer dan een decennium geleden al bezig met waterstof en andere alternatieve brandstoffen als bijmenging. Verder stonden ze aan de wieg van concepten en samenwerkingsvormen om onnodige transportbewegingen te voorkomen. ‘Niet alles wat we deden was direct een succes,’ zegt Brink. ‘Over het lean & green-programma ben ik achteraf bijvoorbeeld best kritisch. Toen hebben we onze investeringen en inspanningen op andere zaken gericht. Het dak van ons kantoor ligt bijvoorbeeld vol met zonnepanelen, we hebben ledverlichting aangebracht en de verwarming werkt met een warmtepomp.’
De grootste CO₂-reductie haalt het bedrijf met HVO-100 brandstof. Dit bespaart circa 90 procent aan CO₂-uitstoot ten opzichte van normale diesel. ‘De CO₂-reductie die we ermee realiseren, geldt voor ons hele wagenpark, inclusief alle kranen en de meeneemheftrucks met een verbrandingsmotor. Meer dan 60 procent van onze meeneemheftrucks wordt elektrisch aangedreven. En binnenkort nemen we de eerste twee batterij-elektrische Voertuigen (BEV-trucks) in gebruik.’
Waarom HVO-100?
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een biobrandstof, gemaakt van organische reststoffen. Het fabricageproces vindt plaats met waterstof en het resultaat is een zuivere synthetische diesel. Brink legt uit: ’HVO-100 is de meest pure vorm met de meeste besparing op het gebied van koolstofdioxide-emissie. Het reduceert de CO₂-uitstoot niet alleen met negentig procent, ook de uitstoot van andere schadelijke uitlaatgassen wordt significant gereduceerd. ‘Bij Brink vinden we het ook belangrijk om te weten dat HVO-100 wordt gewonnen uit organisch restmateriaal, waardoor het niet ten koste gaat van bijvoorbeeld de voedselindustrie.’
Kosten en baten van CO₂-neutraal
CO₂-neutraal ondernemen vergt vrij forse investeringen. ‘Het is niet de goedkoopste oplossing, dus moeten we er op letten dat het economisch verantwoord blijft’, weet Brink. ‘Dat geeft een spanningsveld tussen baten en lasten. Maar CO₂-neutraal ondernemerschap levert ook veel op: schone lucht en een schoon geweten. Dat is mij zowel zakelijk als persoonlijk veel waard.’
Het transportbedrijf voelt een economische, maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid, stelt Brink. ‘Wij proberen daar een goede balans in te vinden. Persoonlijk wil ik gewoon extra mijn best doen om een steentje bij te dragen aan een betere leefomgeving. We streven ernaar dat onze mensen en partijen die zaken met ons doen, trots kunnen zijn op de duurzame aanpak van Brink XL.’
Als bedrijf willen we anderen graag inspireren
Brink XL wil zich graag positief onderscheiden. ‘Zeker als het gaat om de toekomst van onze aarde, dan draagt onze generatie momenteel een heel belangrijke verantwoordelijkheid,’ gelooft Brink. ‘Als bedrijf willen we anderen graag inspireren om ook CO₂-neutraal te ondernemen, want alleen samen spelen we het klaar.’
Duurzaamheidsambassadeur
In gesprekken met andere transportondernemers ontmoet Brink nog wel eens wat weerstand en onbegrip over CO₂-neutraal ondernemerschap. Brink: ‘Ik hoor dan dat mensen in het transportbedrijf ‘diesel in hun aderen’ hebben. Die romantiek raakt uit de tijd, net als de paarden die vroeger het werk deden. Ik ben ervan overtuigd dat als mensen beter geïnformeerd zijn over de mogelijkheden van HVO en elektrificatie, ze de noodzaak en mogelijkheden voor de verduurzaming van hun wagenpark en bedrijf meer gaan zien.’
Dat is ook de reden waarom hij duurzaamheidsambassadeur bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) is geworden. ‘Als duurzaamheidsambassadeur ben ik intrinsiek gedreven om echt invulling te geven aan de transitie. En breng ik kansen en mogelijkheden van CO₂-neutraal ondernemen graag onder de aandacht bij klanten en collega-transporteurs.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Maarten van Groenestijn Beeld: Brink XL