Start testfase vrachtwagenheffing: eerste controleportaal actief

De voorbereidingen voor de invoering van de vrachtwagenheffing in Nederland zijn begonnen. Op de A12 bij Bodegraven is het eerste wegportaal uitgerust met controleapparatuur om vrachtverkeer te monitoren. Deze systemen worden de komende tijd uitgebreid getest in aanloop naar de beoogde invoering van de heffing medio 2026.

Transportbedrijven krijgen vanaf 2026 te maken met een kilometerheffing op snelwegen, enkele N-wegen en gemeentelijke wegen. De heffing vervangt het Eurovignet en gaat gepaard met een verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens. De opbrengsten worden ingezet voor verduurzaming van de sector.

Hoe werkt het?

Vrachtwagens moeten uitgerust zijn met werkende boordapparatuur die via satellietnavigatie het aantal gereden kilometers bepaalt. De controleportalen, zoals nu geplaatst op de A12, lezen deze apparatuur uit en controleren op kenteken en tolapparatuur. In totaal worden er 61 portalen verspreid over Nederland geplaatst.

Volgende stappen

Binnenkort volgt plaatsing van een tweede portaal op de A16. Leverancier Vitronic en de RDW testen de systemen op betrouwbaarheid, privacy en werking bij verschillende weersomstandigheden.

Waarnemingsplan

De manier waarop de waarneming voor vrachtwagenheffing plaats vindt, is omschreven in het zogeheten waarnemingsplan. Daarin staat onder meer welke controleapparaten gebruikt worden, hoe deze werken, waar ze geplaatst worden en hoe er met de geregistreerde gegevens wordt omgegaan. Het waarnemingsplan is op 7 maart gepubliceerd in de Staatscourant.

Lees meer

Meer weten?

Contact de expert

Paul Poppink

Coördinator sector en beleid

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.