Overleg over aanvullend budget
Opnieuw is dus duidelijk dat heel wat ondernemers graag aan de slag gaan met de inzet van elektrische vrachtauto’s. Gelijktijdig is de begrenzing van het subsidiebudget een hindernis voor de grootschalige inzet van e-trucks. TLN is met het ministerie van I&W in gesprek om te bezien of er nog extra budget mogelijk is voor een tweede openstelling dit jaar. Als dat lukt, zal het naar verwachting pas na de zomerperiode aan de orde kunnen zijn.
Subsidievoorwaarden in 2024
Om zoveel mogelijk elektrische vrachtauto’s op de weg te kunnen brengen, zijn voor dit jaar de AanZET-regeling de subsidiebedragen dit jaar bijgesteld. De subsidie voor kleine bedrijven liggen hoger dan voor grotere bedrijven. De maximale subsidiebedragen zijn voor dit jaar variëren voor zwaardere bakwagens (N3) van 31.100 tot 115.200 euro en voor trekkers (N3) van 43.900 tot 115.200 euro. Voor de lichtere bakwagens (N2) loopt de maximale subsidie van 7.500 tot 18.000 euro. Meer informatie vind je op de website van RVO: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl).
Sale en leaseback
Leasemaatschappijen met operational lease geldt net als voor transportbedrijven een maximum van een subsidieaanvraag voor een e-truck per dag. Voor leasemaatschappijen bestaat er nu wel de mogelijkheid van sale en leaseback. De toekomstige lessee (transportbedrijf) doet zelf de aanschaf en krijgt het subsidiepercentage behorend bij de grootte van zijn onderneming. Voor de instandhouding moet de koper het voertuig 4 jaar op naam houden. Dit sluit niet uit dat vanaf dag 2 het eigendom van het voertuig via sale en leaseback overgedragen kan worden aan een leasemaatschappij. De limiet van 1 voertuig per dag per onderneming valt hierdoor niet nadeliger uit voor leasemaatschappijen.