De geactualiseerde beleidsregels van individuele gemeenten moeten nog in het ontheffingenbeleid worden opgenomen. Naar verwachting treden deze formeel in werking op 1 januari 2026. Om deze reden wordt de ontheffing van deze categorie voertuigen om dit moment tot 1 januari 2030 afgegeven. Na de actualisatie van het ontheffingenbeleid worden de afgegeven ontheffingen verlengd.
TLN heeft met succes hard gelobbyd voor een langere inzetbaarheidstermijn voor niet leverbare zero-emissie voertuigen. Het gaat hier vaak om speciale voertuigen met een hoge aanschafprijs. Voor ondernemers is het onredelijk en bedrijfseconomisch niet haalbaar om dergelijke voertuigen in enkele jaren af te schrijven. Waar de overheid aanvankelijk met een verlengde termijn van 5 jaar voor bestelauto’s en 8 jaar voor vrachtauto’s kwam, heeft TLN ingezet op een langere termijn van 10 respectievelijk 13 jaar. Tijdens de overleggen heeft de onderbouwing met praktijkvoorbeelden van TLN-leden goed geholpen om tot verlenging van de voorgestelde waarden te komen.
Afhankelijk van het soort voertuig is deze voor bestelauto’s nu vastgesteld op 7 of 10 jaar. Voor vrachtauto’s is de geldigheidstermijn nu 10 of 13 jaar. Een overzicht met richtwaarden voor bestel- en vrachtauto’s die voor een ontheffing ‘Niet emissieloos verkrijgbaar voertuig’ in aanmerking komen vind je hier. Meer informatie is te vinden op de website van Op weg naar ZES.
De actualisering van de beleidsregels ontheffingen zero-emissiezones volgt op de uitkomsten van het bestuurlijk overleg eerder dit jaar. Voor meer informatie, klik hier.