De Super EcoCombi (SEC), een vrachtwagencombinatie van in totaal 32 meter, is een innovatief voertuigconcept dat moet leiden tot een verhoogde efficiëntie en verdere verduurzaming in het transport.
Een SEC bestaat uit een trekker met twee reguliere trailers, die verbonden worden met een dolly (onderstel). De SEC lijkt daarmee een logisch vervolg op de succesvolle inzet van de EcoCombi (LZV) van 25,25 meter.
Inzicht in kansen
Vanuit de overheid, TLN en een groot aantal vervoerders wordt op dit moment in Nederland een test uitgevoerd om te bezien of de SEC op de Nederlandse wegen kan worden toegelaten. Uiterlijk begin 2021 wordt de eerste test met een SEC op de openbare weg verwacht.
Kosten- en CO2-besparingen
Naast genoemde test wilde de Topsector Logistiek met een onderzoek inzicht geven in de kansen van de SEC. Welke innovatieve mogelijkheden biedt deze vrachtwagencombinatie op de lange termijn? En in welke marktsegmenten is de inzet van de SEC interessant?
Het onderzoeksrapport laat nu zien dat de SEC tal van kansen biedt om nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen en trailers te combineren; niet alleen binnen een bedrijf of samenwerkingsverband maar juist ook daarbuiten. Het gebruik van standaard materieel bij een SEC maakt het combineren van trailers namelijk relatief eenvoudig, evenals het laden op een schip of trein.
Een andere conclusie is dat de inzet van de SEC kansrijk is in zeven marktsegmenten, naar verwachting met zo’n 2.000 tot 6.000 SEC-ritten per dag in 2030, afhankelijk van de economische ontwikkeling. Het overgrote deel van deze ritten betreft goederen met een groot volume; denk aan de sierteelt of retaillogistiek. Dit betekent overigens wel dat in deze ritten niet het maximale gewicht van 72 ton zal worden vervoerd.
Binnen de zeven sectoren en voor bepaalde ritten in logistieke ketens kunnen SEC’s worden ingezet waarmee (op ritniveau) aanzienlijke kosten- en CO2-besparingen mogelijk zijn. Deze komen volgens het onderzoeksrapport uit op 20 tot 60 miljoen euro aan bedrijfseconomische kostenbesparingen en 50.000 tot 150.000 ton aan extra CO2-besparing in 2030.
Verder biedt de SEC kansen voor het oplossen van het chauffeurstekort en zorgt de combinatie voor minder bezetting op de wegen
In dit artikel uit ‘Nederland Logistiek’, het relatiemagazine van TLN, vertellen verschillende vervoerders waarom zij enthousiast zijn over het SEC-concept.