De technische uitdagingen komen voor bij de retrofit maar ook bij nieuwe voertuigen met een nieuwe smart tacho 2. Deze problemen werden ook onderschreven door andere aanwezigen die dergelijke meldingen ook vaak zien. TLN wil hiermee verduidelijken dat een chauffeur vaak meldingen krijgt in de tachograaf waar de chauffeur en de ondernemer niets aan kunnen doen. Deels kunnen deze issues in de toekomst via een software-update opgelost worden en deels is een juiste installatie van de tachograaf van groot belang. Werkplaatsen hebben van de tachograafleveranciers duidelijke instructies gekregen waar de plaatsing van een tachograaf in het voertuig aan moet voldoen om storingen met andere apparatuur bijvoorbeeld te voorkomen.
Verzoek
TLN vraagt leden die beboet zijn door deze vreemde storingen zich te melden en het boeterapport inclusief het digitale bestand van de tachograaf op te sturen naar info@tln.nl
CORTE is van plan om een Q&A te maken voor al deze issues en deze verder te verspreiden zodat iedereen hiervan op de hoogte is. In de CORTE zijn ook “how to's” in ontwikkeling die concreet de stappen beschrijven die handhavers kunnen nemen om op bepaalde onderwerpen te handhaven. TLN heeft haar input geleverd op verschillende onderdelen daarvan, zoals hoe de grenspassages te handhaven wanneer er wisselend wordt gereden op voertuigen met en zonder smart tacho 2 terwijl de bestuurder nog een oude versie van de bestuurderskaart heeft. Op deze manier draagt TLN en CORTE bij aan de ontwikkeling van de verdere harmonisatie van wegcontroles.