Volgens TLN steekt de heffing een stok in het wiel van de modal shift naar het intermodale spoorvervoer, die de overheid juist wil bevorderen. De hogere kosten maken het voor transportondernemers moeilijker om te verduurzamen.
Al torenhoge kosten voor het intermodale spoorvervoer
ProRail krijgt nu de mogelijkheid om extra geld te vragen aan transportondernemers vanwege de gestegen kosten voor personeel, materieel en energie. Deze mogelijke extra heffing zou een mogelijke toevoeging kunnen zijn aan de al torenhoge kosten die eerder dit jaar werden ingevoerd voor het opstellen en rangeren van treinen.
Modal shift in reverse
TLN vreest dat de mogelijk extra heffing de concurrentiekracht van het intermodale spoorvervoer zal verslechteren, omdat spoorvervoerders de kosten zullen doorberekenen aan hun klanten. Dat zijn vaak andere transporteurs en logistiek dienstverleners. Hierdoor wordt het intermodale keten minder aantrekkelijk.
Onder de huidige omstandigheden is het lastig om bedrijven te overtuigen om te kiezen voor een veel duurdere transportoptie, vooral nu alles duurder wordt. Als de overheid een definitieve ‘reverse modal shift’ wil vermijden, zal er volgens TLN een andere compensatie voor de stijgende kosten bij de infrabeheerder moeten komen.