TLN: Negatieve spiraal op infra moet nu stopgezet worden

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt de politiek om te breken met het huidige onderhoudsbeleid en te kiezen voor een stevige, langjarige aanpak. Het gaat om cruciale kunstwerken op de A16, A27, A67, A12 en A20, en om de Algerabrug. Deze objecten staan onder verhoogd toezicht door hun zorgelijke staat.


Infrastructuur veroudert sneller dan we bijhouden

Het rapport "Staat van de Infrastructuur" van Rijkswaterstaat laat zien dat het vijf voor twaalf is. Meer dan de helft van de bruggen, viaducten, sluizen en kritieke spoorsystemen nadert het einde van de levensduur.

Door deze veroudering presteren weg, water en spoor minder. Dat raakt het logistieke systeem en remt de economie. De onderhoudsachterstand loopt op:

  • Uitgesteld onderhoud steeg van € 1,19 miljard in 2020 naar € 2,16 miljard in 2024.
  • De opgave groeit onverwacht sneller dan eerder bedacht.
  • Bruggen, sluizen en spoorobjecten vallen vaker uit en zijn storingsgevoeliger.

Gevolgen voor logistiek en verduurzaming

De stapeling van storingen, inspecties en beperkingen heeft directe impact:

  • Ondernemers moeten omrijden of lichter beladen.
  • Gewicht- en doorvaartbeperkingen remmen de inzet van duurzame en elektrische voertuigen.
  • Multimodaal vervoer komt klem door matige aansluiting tussen modaliteiten; de betrouwbaarheid van spoor en binnenvaart daalt, terwijl de druk op de weg toeneemt.
  • Bedrijven stellen investeringen in verduurzaming uit door een onzeker en onvoorspelbaar planning.

Zonder actie ontstaan serieuze beperkingen die de concurrentiekracht en efficiëntie van ondernemers ondermijnen. Dat schaadt de economie én de klimaatdoelen.

Keerpunt nodig: kies voor een nieuwe koers

“Het land dat groot werd door te investeren, loopt nu achter de feiten aan,” zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Elke maand uitstel maakt ons kwetsbaarder. Wie nu niet ingrijpt, accepteert stilstand, hogere kosten en een zwakkere verdedigingslinie. Investeren is geen wens, maar een voorwaarde voor onze economie en onze veiligheid.”

Ondernemers merken dagelijks dat de kwaliteit van de infrastructuur achteruitgaat. TLN vraagt om een politieke ingreep in de kernopgaven op weg, water en spoor, zodat we op lange termijn meer kunnen vervoeren met minder faalkosten en onderhoudsnoodgrepen.