De problemen zijn ontstaan sinds 30 april, toen er verstrengde grenscontroles zijn ingevoerd voor sierteelt- en andere versproducten. Het Verenigd Koninkrijk heeft een Border Target Operating Model (BTOM) ingevoerd. Dit houdt in dat alle sierteelt- en andere versproducten eerst langs een grenscontrolepost (BCP) moeten voor controle, voordat ze het VK in mogen. Dit leidt tot uiteenlopende problemen zoals economische schade, lange wachttijden voor chauffeurs en administratieve rompslomp.
Vanuit de TLN-clusters Internationaal en Agrifood is onlangs een gesprek gevoerd met leden en collega-brancheorganisaties om ‘het net op te halen’ en te bepalen op welke onderdelen er extra inzet nodig is.
Schade aan ladingen
De conclusie hiervan is dat de problemen zich vooral voordoen rond de volgende thema’s: het tijdrovende inspectieproces en de gebrekkige informatievoorziening hierover, het tijdrovende laden en lossen bij de BCP’s, de omslachtige facturatie, lange wachttijden voor chauffeurs en gebrekkige wachtvoorzieningen, beperkte openingstijden van BCP’s en schade aan ladingen door controle en aansprakelijkheid.
Maar niet alleen de versketen ondervindt de gevolgen van de invoering van het BTOM-model. Ook vervoerders die niets te maken hebben met het vervoer van bloemen en planten lijden financiële schade. Zij moeten sinds 30 april bij vele Britse havens een toeslag van gemiddeld 13,50 euro per binnenkomende container of trailer betalen. Op deze manier hopen havens de investeringen die zij gedaan hebben om BCP’s in te richten, terug te verdienen.
Het onderwerp heeft de afgelopen dagen veel media-aandacht gehad. Onder meer de Britse krant The Guardian, het FD, het NPO1-radioprogramma Geld of Je Leven en BNR besteedden er aandacht aan.
TLN blijft de ontwikkelingen in het VK op de voet volgen en hoopt samen met de Britse overheid en andere betrokken partijen te kunnen werken aan oplossingen. De belangen die op het spel staan, zijn groot. Het VK is een belangrijke afnemer van sierteelt- en andere versproducten. Tot slot hebben ook de Britse afnemers en consumenten er baat bij dat de invoer van versproducten zo soepel mogelijk verloopt, omdat zij anders een veel hogere prijs voor deze producten moeten betalen.
Wilt u meer weten of problemen bij de invoer van uw producten in het VK delen, neem dan contact met ons op via info@tln.nl.