In het rapport Van B naar Anders stelt de Raad voor de leefomgeving en transport (Rli) dat investeren in uitbreiding van het rijkswegennet en de hoofdspoorwegen niet langer dé oplossing is voor het bereikbaar houden van Nederland. We zouden juist de bestaande infrastructuur beter moeten benutten. De investeringsstrategie moet daarnaast beter aansluiten bij de veranderende reisbehoefte, meer gebruik maken van nieuwe technologie en duurzamer zijn, vindt de Rli.
Beter benutten
‘Inderdaad goed om de bestaande infrastructuur beter te benutten. Daarom zijn wij met een aantal andere partijen ook de Mobiliteitsalliantie gestart’, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk vanmiddag bij BNR Nieuwsradio. In de Mobiliteitsalliantie zoeken partijen als TLN, de NS, gemeentelijke ov-bedrijven, de ANWB en de Fietsersbond naar oplossingen om Nederland ook in de toekomst in beweging blijft. Grotendeels in lijn met wat de Rli nu voorstelt.
Maar ook knelpunten oplossen
‘Maar we moeten qua infrastructuur niet alleen maar onderhouden en beheren, vanaf nu. Er zijn nog wel een aantal knelpunten op te lossen’, zei Van Dijk bij BNR. Door files lijdt het vrachtverkeer jaarlijks al meer dan een miljard euro schade. En bij sommige knelpunten kun je de files en dus die schade beperken, door toch de capaciteit wat uit te breiden.
Kilometerheffing voor ál het verkeer
Het slimmer gebruik maken van de bestaande infrastructuur kan wat TLN betreft op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de invoering van een kilometerheffing. En dan niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals nu gebeurt, maar voor ál het verkeer. Pas dan zal het verkeer gelijkmatiger over de dag worden verspreid. Een ander voorbeeld zijn slimme apps, die die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen of dat ze beter de trein kunnen nemen bijvoorbeeld.