TLN Tacho Podcast - Handhaving van het mobility package

Hoe werken de richtlijnen uit TRACE2? Hoe zit het met rust in de cabine? En waar letten de inspecteurs van de ILT op als zij een chauffeur staande houden? Luister mee en wees voorbereid!

In de derde aflevering gaan we in gesprek met senior inspecteurs Jeffrey Geesdorp en Berkan Ozdemir van de Inspectie Leefomgeving en Transport over de handhaving van het mobility package. Hoe werken de richtlijnen uit TRACE2? En waar letten de inspecteurs van de ILT op als zij een chauffeur staande houden? 

Natalie Krul: 'TRACE2 is voor onze achterban ook belangrijk op het moment dat wij zelf naar het buitenland gaan en daar wel geconfronteerd worden met die handhaver die maar blijft vragen om een hotelbonnetje. En daarvan is natuurlijk nu heel duidelijk gezegd van nou dat mag niet, want de chauffeur heeft zelf hierin geen bewijslast, toch?' 
Jeffrey Geesdorp: 'Dat klopt. Een chauffeur is niet verplicht om een hotelbonnetje te overhandigen. We mogen er natuurlijk naar vragen en als de chauffeur zegt 'ja die heb ik, maar die krijg je niet.' Dan is het wat Berkan zegt dat het afhangt van de professionaliteit van de controleur. Hoe vraag je door? Welke vragen stel je dan? Op zo'n moment zou ik willen weten welk hotel ben je geweest, welke kamer heb je geboekt en wat heb je betaald?'
Natalie Krul: 'Ik denk dat het soms lastig te begrijpen is en dat zie je soms ook wel aan de berichten die je daarover leest in de media van hoe moeilijk dit eigenlijk is voor een inspecteur om te bewijzen dat hij niet zijn rust in de cabine heeft genoten.'

Meer weten?

Contact de experts

Erik Busser

Consultant

Natalie Krul

Beleidsadviseur Toezicht en Handhaving