De prijs van 92 euro zou kostendekkend zijn. TLN zet samen met 5 andere belangenorganisaties echter al geruime tijd vraagtekens bij de kostprijs, waarvoor Kiwa zegt de kaart te kunnen produceren. Ook na de verlaging staat het Nederlandse tarief nog steeds op de derde plaats als duurste van Europa.
Geen duidelijkheid
TLN vindt het onvoorstelbaar dat de kaart niet goedkoper kan worden geproduceerd dan voor 92 euro en wil weten hoe die prijs precies tot stand is gekomen. Zeker gezien de prijzen in andere Europese Landen als Duitsland (40 euro) of Zweden (10 euro).
Ondanks aanhoudende vragen van onder andere TLN, BOVAG, evofenedex, KNV, RAI Vereniging en VERN over de kostprijs van de tachograafkaart blijft een eenduidig antwoord vooralsnog uit. De brancheorganisaties hebben dan ook onlangs bij de Inspectie Leefomgeving en Transport erop aangedrongen om op korte termijn hierover in een gesprek te gaan.