Digitale tachograaf
De tachograaf is het controlemiddel voor rij- en rusttijden en arbeidstijd van de chauffeur. Sinds de inwerkingtreding van het Mobility Package worden de gegevens in de tachograaf ook gebruikt voor controle van cabotage en detachering. Onderdeel van het Mobility Package is de smart tacho 2. Deze is vanaf 21 augustus 2023 verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. Deze smart tacho 2 heeft een aantal nieuwe functies ten opzichte van de smart tacho 1. We leggen je er graag meer over uit.
Smart Tacho 1
De smart tacho 1 is sinds 15 juni 2019 verplicht in voertuigen die sinds die datum voor het eerst werden geregistreerd. Het grote verschil tussen de oudere digitale tachografen en de smart tacho 1 is dat deze automatisch locatiegegevens via satellietsystemen registreert. Dit gebeurt bij de invoer door de chauffeur van het begin land en einde land en bij iedere drie uur opgetelde rijtijd.
Ook nieuw in de smart tacho 1 is de DSRC-interface. Daarmee kan een controleur op korte afstand voertuig gerelateerde gegevens uitlezen terwijl het voertuig nog rijdt en dus beter selecteren voor weginspecties. In de smart tacho 1 worden nog geen rij- en rusttijden gegevens verzonden via de DSRC. Inmiddels beschikken diverse lidstaten, waaronder Nederland, over de DSRC apparatuur.
Smart Tacho 2
Vanaf 21 augustus 2023 is de smart tacho 2 verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. De smart tacho 2 heeft een aantal nieuwe functionaliteiten ten opzichte van de smart tacho 1. Zo zal onder andere de grenspassage automatisch geregistreerd worden en hoeft er dan niet meer gestopt te worden bij het passeren van de grens. De invoering van de landcode blijft wel noodzakelijk bij het begin en het einde van de dienst.
Daarnaast komt er een nieuwe functie voor het registreren van laden/lossen van het voertuig en kunnen controleurs ook de maximale rijtijden via de DSRC uitlezen.
Bekijk hier de informatievideo over de Smart Tacho.
Bekijk hier de Q&A smart tacho 2.
Retrofit
Bestaande voertuigen die rijden in een andere lidstaat dan de lidstaat van registratie moeten de huidige tachograaf ook vervangen door een smart tacho 2 (retrofit). Voor voertuigen met een analoge of digitale tachograaf is dat vanaf 1 januari 2025 en voor voertuigen met een smart tacho 1 is dat vanaf 19 augustus 2025.
Het is van groot belang om tijdig rekening te houden met het vervangen van de tachograaf indien noodzakelijk. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging indien mogelijk gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft.
Bekijk hier de informatievideo over de Retrofit.
Digitale inspecties
Met de invoering van de digitale- en smart tacho kunnen handhavers de rij- rusttijden en tacho regelgeving snel en efficiënt controleren. Tijdens weg- en bedrijfsinspecties worden de gegevens van de bestuurderskaarten en tachografen geanalyseerd. In 2021 is de ILT gestart met het digitaal inspecteren. Hierbij worden de gegevens van drie maanden geanalyseerd en ontvangt de onderneming een rapport met overtredingen. Dit betreft vooral de rij- en rusttijdovertredingen. Deze inspecties hebben vooral een “spiegel” functie en leiden niet direct tot beboeting. Bij veel overtredingen is het uiteraard wel belangrijk deze bij te sturen.
Meer weten over digitale inspecties? TLN heeft in 2023 een podcastaflevering over digitale inspecties opgenomen.
Veel voorkomende fouten
In de praktijk zien wij dat veel van de fouten en overtredingen ontstaan door het niet correct bedienen van de tachograaf. Voorbeelden van veelvoorkomende fouten zijn ontbrekende handmatige aanvullingen (verantwoording van de tijd dat de bestuurderskaart niet in de tachograaf zat) en ontbrekende landcodes (vooral bij begin en einde werkdag). Het is dan ook erg belangrijk voor de onderneming om ook zelf analyses uit te voeren en daar waar nodig actie te ondernemen.