Arbeidstijd
In Europa geldt wet- en regelgeving waarin is vastgelegd dat werknemers, over een periode van vier maanden, gemiddeld maximaal 48 uur per week mogen werken. Deze regel is ook verwerkt in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, die op de meeste werknemers in Nederland van toepassing is. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
Een goede balans tussen rust en werk is belangrijk om het werk goed te kunnen doen en gezond te blijven. Wet- en regelgeving geeft duidelijkheid en in het geval van Europese regelgeving zorgt het voor een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie. Wel is een flexibele houding ten opzichte van de binnen de sector geldende specifieke omstandigheden volgens TLN van belang.
In Europa geldt wet- en regelgeving waarin is vastgelegd dat werknemers, over een periode van vier maanden, gemiddeld maximaal 48 uur per week mogen werken. Deze regel is ook verwerkt in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, die op de meeste werknemers in Nederland van toepassing is. De transportsector en ook de zelfstandig bestuurders (sinds 2010) vormen hierop géén uitzondering. Wel zijn er enige verschillen tussen chauffeurs op auto’s tussen de 500 kg en 3,5 ton en op voertuigen boven de 3,5 ton.
In mei 2017 kondigde de Europese Commissie een nieuwe set Europese regels aan die zij de “Mobility Package” noemen. Doel van deze wetgeving is om door betere regels en betere handhaving het speelveld in Europa gelijker te maken en de omstandigheden van chauffeurs te verbeteren. In het eerste onderdeel van dit pakket worden de regels rondom detachering, cabotage én rij- en rusttijden herzien. Een van de zaken die daarin wordt besproken is de wens van sommige landen om de arbeidstijd van chauffeurs (op auto’s boven de 3500 kg) langs de weg te controleren.
Als het gaat om het mobility package en specifiek de controle op arbeidstijd van chauffeurs op auto’s van boven de 3.500 kg, dan is TLN van mening dat de arbeidstijdenregeling voor deze categorie werknemers niets toevoegt naast de tweewekelijkse rijtijdnorm en bovendien niet te controleren valt. Zeker niet langs de weg. Werknemers in het vervoer zijn voldoende beschermd door de rij- en rusttijdenregeling. TLN is vanaf het eerste moment betrokken bij dit dossier. Toen duidelijk werd dat de 48- uurs norm niet tegengehouden kon worden, heeft TLN zowel in gesprek met Europese vakbonden als in de lobby richting nationale en internationale instanties zich gericht op maximale flexibiliteit in de regelgeving. Ruimte voor flexibiliteit wordt onder andere gevonden in het begrip ‘arbeidstijd’ dat een eigen inhoud kent voor onze sector. In tegenstelling tot andere sectoren telt bijvoorbeeld voorziene wachttijd in het transport niet als arbeidstijd.
Standpunt TLN
Een goede balans tussen rust en werk is belangrijk om het werk goed te kunnen doen en gezond te blijven. Dat er wet- en regelgeving is geeft duidelijkheid en in het geval van Europese regelgeving zorgt het voor een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie. Wel is een flexibele houding ten opzichte van de binnen de sector geldende specifieke omstandigheden van belang.
Als het gaat om het Mobility Package en specifiek de controle op arbeidstijd van chauffeurs op auto’s van boven de 3.500 kg dan is TLN van mening dat de arbeidstijdenregeling voor deze categorie werknemers niets toevoegt naast de tweewekelijkse rijtijdnorm en bovendien niet te controleren valt, zeker niet langs de weg. Werknemers in het vervoer zijn voldoende beschermd door de rij- en rusttijdenregeling. TLN is vanaf het eerste moment betrokken bij dit dossier. Toen duidelijk werd dat de 48- uurs norm niet tegengehouden kon worden, heeft TLN zowel in gesprek met Europese vakbonden als in de lobby richting nationale en internationale instanties zich gericht op maximale flexibiliteit in de regelgeving. Ruimte voor flexibiliteit wordt onder andere gevonden in het begrip ‘arbeidstijd’ dat een eigen inhoud kent voor onze sector. In tegenstelling tot andere sectoren telt bijvoorbeeld voorziene wachttijd in het transport niet als arbeidstijd.
Ledenvoordelen
Gerelateerde dossiers
Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!
Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.