De grootste bijdrage die een transportbedrijf als Bode Scholten kan leveren aan het reduceren van emissies is ‘eigenlijk heel simpel’, aldus directeur-eigenaar Marco Scholten. ‘We moeten met minder verreden kilometers zo veel mogelijk vervoeren. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je als transportbedrijf anders gaan werken. Daar zijn we al een hele tijd geleden mee begonnen door transporten uit te wisselen met de vijftien andere transport- en distributiebedrijven die aangesloten zijn bij het TransMission-netwerk waarvan we deel uitmaken.’
Vol geladen retour
Hoe dit in de praktijk werkt? Vanuit Bode Scholten rijden trailers en LZV’s met kleinere zendingen ’s avonds en ’s nachts vol geladen naar de partners van het TransMission-netwerk. Deze wagens komen in de nacht vol geladen retour met goederen vanuit de andere Nederlandse regio’s. De goederen worden in Zoetermeer gesorteerd en geladen in bakwagens en bestelwagens en dezelfde dag nog geleverd op 2.200 adressen in het bezorggebied van Bode Scholten.
Impact in kaart gebracht
Op basis van rit- en voertuigdata heeft Bode Scholten binnen CILOLAB de impact van het samenwerkingsverband voor het bezorggebied van Bode Scholten (de driehoek Heemstede-’s Gravenzande-Woerden) in kaart gebracht. Wat blijkt? In de regio bespaart het transportbedrijf met de netwerksamenwerking zo’n 56 à 63 procent aan gereden kilometers en zo’n 71 à 76 procent aan CO2-uitstoot. Waarbij laatstgenoemde besparing overigens ook deels is te danken aan de ingezette voertuigen.
Onverminderd ambitieus
‘In het kader van CILOLAB verkennen we nu hoe we dit concept verder kunnen opschalen en hoe andere partijen hiervan kunnen leren’, stelt Scholten, die ondanks de behaalde resultaten dus onverminderd ambitieus blijft.
Meer weten? Bezoek dan de website van CILOLAB en/of Bode Scholten.