Veenstra: ‘Plots raakte alles in een stroomversnelling. Waar corona eerst ver-van-mijn-bed leek, kwam het opeens heel dichtbij. Ik weet nog goed dat ik de eerste appjes binnenkreeg. Wat gaan we doen? Hoe gaan we hier op anticiperen?’
Brink: ‘Zeker het begin van corona vond ik spannend. Niemand wist precies wat er gin gebeuren. Maar eigenlijk heb ik er nul last van gehad. Het werk dat ik opeens miste, werd al snel gecompenseerd door een stijgende vraag naar particuliere leveringen.’
Veenstra: ‘De kunst is om de rust te bewaren en goed te blijven communiceren met je mensen. We hadden in het begin wat vraaguitval. Dan gaat het erom alle kikkers in de kruiwagen te houden. De gezamenlijk wil van onze mensen om er in moeilijke tijden het beste van te maken, heeft ons daarbij absoluut geholpen. Daardoor konden we onze dienstverlening blijven uitvoeren.’
Brink: ‘Wat door corona vooral is veranderd, is de grilligheid in het werkaanbod. Als eigenrijder vergt dat toch enige aanpassing. Wat ook is veranderd: alles is dicht. Normaal zoek ik nog wel eens een stamtafel in een wegrestaurant op. Nu is het noodgedwongen eten van afhaalmaaltijden op de parkeerplaats.’
Veenstra: ‘Ook in 2021 blijft het schipperen, vrees ik. Ook wij ervaren een wispelturig aanbod. Maar wat ik vooral lastig vind, is de verbinding met je mensen. Dat is hartstikke belangrijk. Een groot deel van de medewerkers in onze sector heeft een baan waarbij je niet thuis kunt werken. Zelf werk ik nu al bijna een jaar digitaal of op gepaste afstand met anderen. Ik kan daar gewoon niet aan wennen.’
Brink: ‘Ik zie 2021 echt als een overgangsjaar. We moeten echt niet te optimistisch zijn over het effect van het vaccin. Maar zolang de consumentenbestedingen op niveau blijven, kom ik het jaar wel door.’
Veenstra: ‘Wij hebben ervoor gekozen om 2021 terughoudend te benaderen. Inderdaad schijnt er licht aan het eind van de tunnel, maar hoe zit het intussen met de reële economie? Weliswaar heeft de overheid diepe zakken, maar hoeveel ‘zombiebedrijven’ telt Nederland inmiddels?’
‘Ook in 2021 blijft het schipperen’
Brink: ‘Ik vermoed dat corona ervoor zorgt dat we ons meer gaan focussen op Europa en minder op met name Azië. Dat is een kans. Want nieuwe ladingstromen zullen dan deels via Nederland gaan lopen.’
Veenstra: ‘Ook in 2021 blijven we ons richten op een gezonde bedrijfsvoering. Door processen te blijven digitaliseren en zoals altijd dicht op de cijfers te zitten.’
Brink: ‘2021 is het jaar waarin het meer dan ooit loont om tot mooie samenwerkingsverbanden te komen. Samen lege kilometers vullen en daarmee besparen op brandstof en CO2-uitstoot, dát moet het streven zijn.’
Veenstra: ‘Helemaal mee eens. En als we er dan ook nog in slagen om iedereen wat meer te vertellen wat we als sector goed doen, kan 2021 ondanks alles alsnog een mooi jaar worden.’
Henk Brink (bovenste portretfoto) is eigenaar van Brinklaan Flextransport. Wessel Veenstra (onderste portretfoto) is algemeen directeur van Veenstra Fritom Logistic Solutions.