Truck platooning is sterk in opkomst. Vrachtwagens kunnen op die manier tijd en ongeveer 10% brandstof besparen. Dankzij een wifi-verbinding tussen de vrachtwagens kunnen ze tegelijkertijd remmen en gasgeven, waarmee de schokbewegingen en de files die daardoor ontstaan, zijn te voorkomen.
Maximaal profiteren
Naar verwachting komt de truck platooning technologie rond 2020 op de markt. Om op dat moment maximaal te kunnen profiteren van de technologie, moeten vrachtwagens die ermee zijn uitgerust, elkaar wel kunnen vinden. Ze moeten bovendien weten of samen optrekken loont: als een partner bij de eerste afslag de andere kant op moet, heeft een colonne vormen weinig zin.
Juiste vrachtwagens
‘Ons project Truck Platoon Matching draait om het bij elkaar brengen van de juiste vrachtwagens’, vertelt projectleider Robbert Janssen van TNO. ‘De richting van de vrachtwagens moet natuurlijk overeenkomen, maar ook de belading moet bekend zijn. De truck met de zwaarste lading kan namelijk het beste voorop rijden. Ook de motorvermogens en de voertuigniveaus moeten ongeveer overeenkomen, want de wagens moeten ongeveer even snel kunnen remmen en optrekken.’
Realtime data
Sluiten al deze zaken op elkaar aan, dan moeten de actuele locaties en de rijsnelheden van de vrachtwagens het in colonne rijden ook nog toelaten. Lang wachten of ver omrijden, doen de voordelen van samen rijden weer teniet. Kortom, Truck Platoon Matching vergt zowel de beschikbaarheid van veel realtime data als complexe rekenmethodes om ze te verwerken.
Twee matchingmethodes
Het project voorziet in twee matchingmethodes. De eerste methode vindt matches voorafgaand aan de rit, op basis van bestaande planningen. De tweede methode, ‘on-the-fly-matching’, maakt het mogelijk om matches te vinden tijdens de rit. Als een vrachtauto al halverwege het traject is en een andere truck met ongeveer dezelfde eindbestemming in de buurt blijkt, koppelt het systeem ze aan elkaar.
Vervolgproject gestart
De resultaten van het TNO-project zijn veelbelovend; het vervolgproject is inmiddels gestart. Nieuwe inzichten die tijdens het eerste project zijn opgedaan, worden geïntegreerd in een eerste prototype van de tool die een stap dichterbij de markt zal staan. ‘We willen het algoritme bijvoorbeeld uitbreiden met de rusttijden van de chauffeurs’, vertelt Janssen. ‘Het heeft weinig zin om te gaan ‘platoonen’ als de chauffeur na een kwartier pauze moet nemen. Tegelijkertijd kan die pauze gebruikt worden om te wachten op een platoon-partner.’