‘Het nieuws kwam voor ons als een verrassing, we zijn er echt niet gelukkig mee,’ stelde Post in televisie- en radio-uitzendingen van RTV Rijnmond. ‘Toen ik hoorde over het uitstel dacht ik, daar ‘gaan we weer’. Overal in Nederland moet moeten bruggen en viaducten vervangen worden. En als je dan hoort dat er mogelijk sprake is van vier jaar uitstel, dan is de kans groot dat er maatregelen komen voor vrachtverkeer.’
Economische schade
Een snelheidsbeperking is nog enigszins te overzien, meent Post. Maar een maatregel zoals aslastbeperking is wel ingrijpend voor de 10.000 vrachtwagens die er dagelijks overheen rijden. ‘Want dat betekent gewoon dat er dan geen vrachtwagens meer over de Van Brienenoordbrug mogen. En dat heeft grote impact op de transportsector.’
Dat betekent in de praktijk dat vrachtverkeer voor een langere periode omrijroutes moet volgen. ‘En voor vervoerders van gevaarlijke stoffen betekent dat zelfs een gigantisch eind omrijden. Denk daarnaast aan extra files, vertraging en extra uitstoot. Kortom, de gevolgen hiervan zijn niet best.’
TLN schat dat de directe economische schade kan oplopen tot enkele miljoenen euro’s per jaar voor transportondernemers. In de uitzendingen op tv en de radio legden de verslaggevers van RTV Rijnmond uit dat Rijkswaterstaat eind 2022 begon met de aanbesteding van de renovatiewerkzaamheden aan de Van Brienenoordbrug, die in 1965 geopend werd. De animo voor de renovatiewerkzaamheden bleek niet groot: er bleef maar één partij over die volgens Rijkswaterstraat een te hoge prijs vroeg.
Structureel extra geld
Daarom moet de aanbestedingsprocedure opnieuw worden gedaan en Rijkswaterstaat vreest dat de renovatie van de drukste en oudste brug van Nederland daardoor pas over vier jaar kan plaatshebben. De renovatie is echter hard nodig, omdat de brug aan het einde van zijn levensduur is.
‘Het onderhoud had eigenlijk al jaren geleden moeten plaatsvinden’, zei Post hierover, maar Rijkswaterstaat moet het doen met de middelen die ze hebben.’ De bestuursvoorzitter benadrukt dat de situatie bij de Van Brienenoordbrug goed laat zien dat het dringend nodig is er structureel extra geld beschikbaar komt voor het onderhoud en beheer van de Nederlandse infrastructuur.
‘Om de haverklap misgaat’
‘De politiek moet meer oog hebben voor het feit dat het om de haverklap misgaat met de infrastructuur in Nederland. We hebben problemen gehad bij de Van Merwedebrug, de Wijkertunnel onder de A9 bij Beverwijk, het viaduct bij de A7 bij Purmerend, de brug bij Kootstertille, de Haringvlietbrug, de Prinses Margriettunnel tussen Sneek en Jour en de Vollenhoventunnel bij Zeist.’
Er is volgens de bestuursvoorzitter ‘te lang te weinig onderhoud gepleegd’. Post: ‘Het laat duidelijk zien dat er structureel veel meer geld moet komen voor het in goede conditie houden van ons infrastructuurnetwerk.’
Daarnaast hoopt Post dat Rijkswaterstaat bij de nieuwe aanbestedingsprocedure voor de ‘korte klap’ kan gaan. ‘Zodat we niet werkelijk vier jaar uitstel krijgen. Laat Rijkswaterstaat vooral kritisch kijken naar het verloop van de eerste aanbestedingsprocedure. Welke criteria zijn er gesteld? Wat is daar verkeerd gegaan? Kan het nu écht niet sneller?’
Kijk het nieuwsitem met Elisabeth Post terug via deze link.