Visie op containerlogistiek

Als sector streven we naar veilige, duurzame, eerlijke en efficiënte containerlogistiek, die de toppositie van Rotterdam en Nederland als transporthub in Europa waarborgt. Daarom zetten wij ons in om de verwachte groei van import- en exportcontainers te faciliteren door het optimaal inzetten van de assets van alle betrokkenen, het garanderen van een goed bereikbare haven, het bereiken van CO2-neutraliteit en het bevorderen van een optimale verdeling over de verschillende modaliteiten.

Deze visie vormt de basis voor onze prioriteiten in de komende periode. Om deze visie te realiseren, neemt TLN/Fenex actief deel aan het ketensamenwerkingsoverleg ‘Sectoroverleg containerwegvervoer’. In dit overleg delen vervoerders, terminals, empty depots, rederijen, verladers, expediteurs, Havenbedrijf Rotterdam, Portbase en Deltalinqs hun belangen in de containerlogistiek over de weg in de Rotterdamse haven en haar achterland. Gezamenlijk hebben we binnen het Sectoroverleg de kansen en uitdagingen voor de havencommunity in de containerlogistiek voor de komende 10 jaar geïdentificeerd.

Achtergrond en potentiële voordelen van ketensamenwerking in de containerlogistiek in Rotterdam en achterland regio's

Macro-economische modellen voorspellen tot 2035 een sterke stijging in containerstromen. Naar verwachting zal de terminalcapaciteit in de Rotterdamse haven met ruim 8 miljoen TEU toenemen. Hierdoor is de Rotterdamse haven uitstekend gepositioneerd om een groot deel van deze containerstijging op te vangen.

Tegelijkertijd kent de containerlogistiek in de Rotterdamse haven enkele sectoroverstijgende uitdagingen, waarbij meerdere belanghebbenden betrokken zijn. Dit betreft onder andere beperkte bereikbaarheid door grootschalig (spoor)wegenonderhoud, georganiseerde criminaliteit, concurrentie tussen verschillende modaliteiten in plaats van samenwerking, en logistieke inefficiënties door onbenutte capaciteit op (achterland)terminals en bij verladers tijdens piektijden. De nadelige gevolgen hiervan zijn wachttijden, frustratie bij chauffeurs, onbetrouwbare planningen, imagoschade voor de gehele logistieke sector, verkeersonveiligheid, luchtvervuiling en een negatieve invloed op de concurrentiepositie van Nederland.

Deze uitdagingen vereisen een integrale aanpak, aangezien geen enkele partij ze alleen kan oplossen. Alle betrokkenen zijn het erover eens dat efficiënte ketensamenwerking cruciaal is om gezamenlijke doelstellingen te bereiken. Hierbij moeten alle relevante belangen worden meegenomen om gezamenlijk doelen, resultaten, aanbevelingen en oplossingen vast te stellen en te realiseren.

Actieagenda containerlogistiek

De belangrijkste onderwerpen waarop we de komende tijd gezamenlijk actie ondernemen zijn:

  1. Wegvervoer buiten piekuren spreiden: op basis van data van onze leden ontwikkelen we best practices die we delen met de community.
  2. Ontwikkeling van een volledige (100%) dynamische havenplanning voor wegvervoer in 2030: Er is een dynamische havenplanning ontwikkeld voor de binnenvaart (Nextlogic). Een digitale planningstool voor het spoor is in ontwikkeling. Partijen overleggen nu wat nodig is om een dynamische havenplanning voor het wegvervoer te realiseren en om alle tools aan elkaar te koppelen voor een multimodale dynamische havenplanning.
  3. Streven naar verduurzaming: Het doel is om emissievrij containerwegvervoer te realiseren vóór 2050, wat ambitieuzer is dan de EU-doelstellingen. Hiervoor wordt een roadmap ontwikkeld met korte- en langetermijnacties, inclusief tussenstappen om de emissievrije doelstelling te behalen.
  4. Verminderen van leeg en plat rijden met containers: Momenteel bestaat ruim 37% van alle vrachtwagenritten in de logistieke keten uit het vervoer van lege containers. Er worden verschillende maatregelen onderzocht om dit te verminderen, zoals meer flexibele inleverpunten in het achterland, bundeling van transport via de binnenvaart en doorgebruik van containers.
  5. Bouwen van een vertrouwensketen voor fysiek en digitaal veilige havenlogistiek: TLN richt zich op het versterken van de digitale weerbaarheid en het waarborgen van een veilig en betrouwbaar vrijgaveproces van importcontainers. We streven ernaar de vertrouwensketen uit te breiden naar andere goederenstromen en het achterland om de veiligheid in de gehele sector te vergroten.
  6. Streven naar zero incidents in 2025: Om een veilige en eerlijke werkomgeving te garanderen, zetten we in op het terugbrengen van het aantal ongelukken tot nul tegen 2025. TLN focust hierbij op het waarborgen van een veilige en eerlijke werkomgeving voor chauffeurs en het minimaliseren van ongelukken in de logistieke sector door samenwerking met ketenpartners, digitalisering, en naleving van wet- en regelgeving.

Meer weten?

Contact de experts

Jeroen de Rijcke

Deelmarkt secretaris

Fay van Dongen

Clustermanager mainports