Een groot deel van het vrachtverkeer moet nu al maanden gebruik maken van omleidingsroutes met een twee keer zo lange reistijd. Daarnaast is er nog steeds geen duidelijkheid over de komst van een (nood)oplossing. De provinciale omleidingsroutes zijn niet berekend op het intensieve gebruik en zware materieel. Dit levert onveilige situaties, onbetrouwbare reistijden, veel extra kilometers en hogere kosten op. Naar aanleiding van deze punten heeft Statenlid Klaas-Jeroen Terwal vragen gesteld aan gedeputeerde Jeroen Olthof van onder andere Mobiliteit en Bereikbaarheid.
Urgentie
Terwal stelde onder andere vragen over de duur van de beperking voor het vrachtverkeer en de nadelige effecten van het langdurig gebruik van omleidingsroutes. Hij riep gedeputeerde Olthof op om zo spoedig mogelijk met een (nood)oplossing te komen en te pleiten voor een structurele aanpak voor dit soort onderhoudsincidenten. Ook vroeg Terwal aan Olthof om het gesprek aan te gaan met het bedrijfsleven en brancheorganisaties. Olthof ziet de urgentie van het probleem en ziet ook de impact op het provinciale netwerk. Hij gaf aan in de contacten met Rijkswaterstaat aan te dringen op oplossingen.
In gesprek met Rijkswaterstaat
TLN zat in januari ook om tafel met de directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord om de zorgen vanuit de transportsector ook daar kenbaar te maken. De A7 bij Purmerend is een belangrijke verkeersader en wordt veel gebruikt door transportbedrijven. TLN hoopt binnenkort meer duidelijkheid over mogelijke oplossingen te krijgen.