Waar moeten werkplaatsen op letten bij nieuwe tachograaf plichtige voertuigen vanaf 24 december 2025?

Vrachtwagens die vanaf 24 december 2025 voor het eerst worden geregistreerd, moeten zijn uitgerust met een OSNMA Smart Tacho 2. Voor werkplaatsen, dealers en fleetpartners is het essentieel om hier tijdig op voorbereid te zijn.

Verplichting voor nieuw te registreren voertuigen

Dit betekent concreet:

  • Een Transitie Smart Tacho 2 is voor deze voertuigen niet meer toegestaan
  • Werkplaatsen zijn verantwoordelijk voor de juiste uitvoering bij aflevering

Let op GNSS ontvangst

Bij het toepassen van een OSNMA Smart Tacho 2 kan het gebruik van een externe GNSS-antenne eventueel nodig zijn. Dit helpt om:

  • Voldoende ontvangst van het GNSS/OSNMA-signaal te garanderen storingen of signaalverlies te voorkomen
  • Een goede signaalkwaliteit is cruciaal voor een correcte werking van de Smart Tacho 2

Wat geldt voor bestaande vrachtwagens?

Voertuigen die vóór 24 december 2025 zijn geregistreerd:

  • Mogen blijven rijden met een Transitie Smart Tacho 2
  • Hoeven niet verplicht te worden geüpdatet naar een OSNMA Smart Tacho 2

Waarom OSNMA?

OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) is ontwikkeld om de authenticiteit van Galileo-navigatieberichten te waarborgen. De technologie beschermt tegen mogelijke GNSS-spoofing.

Hoe is de VDO OSNMA Smart Tacho 2 herkenbaar?

In de software, die voor beide tachografen identiek zal zijn, wordt deze in het menu bij ‘Display Voertuig’ aangeduid als:

  • DTCO 4.1a of DTCO 4.1b (dit is de OSNMA variant)
  • DTCO 4.1a T of DTCO 4.1b T (dit is de "Transitie Smart Tacho 2" dus geen OSNMA Smart Tacho 2) - deze wordt hieronder als voorbeeld getoond.

Op de technische print van de VDO Smart Tacho 2 wordt het onderscheid, zoals hierboven al vermeld, getoond door de aan of afwezigheid van een zogenaamd ‘blok 84.’

Hoe is de Stoneridge OSNMA Smart Tacho 2 herkenbaar?

Vanaf de softwareversie 2424 en 2525 is de Stoneridge tachograaf te programmeren als Transitie Smart Tacho 2 of als OSNMA Smart Tacho 2. Om ervoor te zorgen dat de Stoneridge OSNMA Smart Tacho 2 betrouwbaar een door OSNMA geauthentiseerd signaal ontvangt, is het gebruik van een externe GNSS-antenne verplicht gesteld door de leverancier Stoneridge.

Om die reden heeft Stoneridge nieuwe varianten van de SE5000 Smart 2 OSNMA Smart Tacho 2 ontwikkeld, die zijn uitgerust met een speciale connector. Het is door Stoneridge verplicht de OSNMA Smart Tacho 2 uitsluitend te installeren met een externe GNSS-antenne.

In het menu van de Stoneridge Smart Tacho 2 is ook te vinden of het een Transitie Smart Tacho 2 als er een ‘T’ staat zoals hieronder. Deze informatie staat in het menu bij ‘INFO.’ Staat er geen T dan betreft het een OSNMA Smart Tacho 2.

Meer weten?

Contact de expert

Erik Busser

Consultant

Mobility Package

Het Mobility Package is een pakket van Europese wet- en regelgeving voor de transportsector. Het doel van het pakket is het gelijktrekken van regels in EU-lidstaten, een eerlijker Europees speelveld en het verbeteren van sociale omstandigheden voor chauffeurs.