Twee jaar geleden was zijn elektrische vrachtwagen aan vernieuwing toe. ‘We konden kiezen, upgraden of vernieuwen’, zegt Peter de Rooy van De Rooy Transport uit het Utrechtse ’t Goy. ‘We hebben gekozen voor een nieuwe truck. Maar ik vond het zonde om die batterijen uit de oude wagen weg te doen.’ Kunnen we daar niets mee?, dacht hij. Samen met Hedgehog Applications, expert in energieopslag, bouwden ze een batterij-opslagsysteem op het terrein van het transportbedrijf.
Voldoende stroom
2500 zonnepanelen en batterijen met 550 kilowatt buffercapaciteit voorzien de elektrische trucks via snelopladers van voldoende stroom. ‘De panelen leveren overdag energie, maar ook ’s avonds hebben we energie nodig voor ons pand en voor het opladen van de elektrische vrachtwagens. Met dit batterijsysteem kunnen we er nog vier wagens extra bij hebben’, zegt De Rooy. Hij heeft plannen om nog een zonnepark achter zijn pand aan te leggen om in de toekomst het elektrische wagenpark te kunnen uitbreiden.
Weinig zon
Op deze manier is het landelijk gelegen transportbedrijf uit ’t Goy zelfvoorzienend. De Rooy: ‘Wij zijn niet meer afhankelijk van de netbeheerders die worstelen met het toekomstbestendig maken van de laadinfrastructuur. We zijn niet helemaal ‘off-grid’ zoals zelfvoorzienendheid tegenwoordig heet. We hebben nog wel een netaansluiting waar we stroom van kunnen trekken. Op winterse dagen met weinig zon zorgen we via een netaansluiting dat de batterij in de nacht helemaal wordt vol gedruppeld en overdag continu bijlaadt. Een netverzwaring is niet nodig.’
Groene bedrijfsvoering
De Rooy is al langere tijd met duurzame bedrijfsvoering bezig. Het is geen hobbyisme. Er zijn steeds meer klanten die duurzaam transport willen. Het is investeren in groene bedrijfsvoering. Dat is ook precies wat Gerry Hulshoff met zijn verhuisbedrijf voor ogen heeft. ‘Wij zijn een bedrijf dat altijd voorop heeft gelopen en dat doen we ook nu. Wij hadden een mooie gelegenheid om een nieuw pand neer te zetten en we wilden graag rekening houden met de vergroening. Ik kan je vertellen dat wij opdrachten krijgen omdat we elektrisch vervoer kunnen bieden’, aldus Hulshoff.
Elektrisch vervoer
‘In vrijwel iedere aanbesteding wordt zeer nadrukkelijk gevraagd om elektrisch vervoer’, vervolgt de Noord-Hollandse verhuizer. Hij opereert voornamelijk op de zakelijke markt in de Randstad. Hoewel hij er nu zijn voordeel mee doet, plaatst Hulshoff er kanttekeningen bij. ‘Het is een beetje beginnen aan de verkeerde kant. De overheid moet zorgen dat eerst het netwerk op orde komt. Er moeten overal voldoende zware netaansluitingen en openbare laadpunten komen voordat breed aan al die eisen van elektrisch vervoer kan worden voldaan.’
Terugleveren
Hulshoff kan met 3100 zonnepanelen zijn twee vrachtwagens, een grote bestelwagen en nog een aantal personenauto’s ruim van stroom voorzien. ‘Daarmee kunnen we in onze verhuisbusiness, waarin we relatief weinig kilometers maken, voorlopig aardig uit de voeten. We leveren zelfs nog ruim terug aan het net.’ Om die reden en vanwege de stabiliteit is het verhuisbedrijf daarop nog aangesloten. Maar de actieradius van zijn vrachtwagens is beperkt. ‘Door die beperking ben je minder flexibel. Stel dat een ploeg wat uitloopt en een andere heeft wat tijd over. Dan kunnen we die niet even naar die andere klus sturen als ze meer dan dertig kilometer extra moeten rijden. Oplaadmogelijkheden bieden in dit soort situaties een uitkomst.’
Dit artikel is verschenen in de eerste editie van HUB, hét ledenblad van TLN.
Tekst: Hans van den Berg, senior communicatieadviseur bij TLN.