Connected Transport Corridor van start in Zuid-Holland

De Connected Transport Corridor Groot-Rotterdam is officieel van start gegaan in de provincie Zuid-Holland.

Deelnemende vervoerders, waaronder meerdere TLN-leden, zijn voorzien van connected technologie, die communicatie mogelijk maakt met intelligente verkeerslichten. Daarnaast worden vrachtwagens als konvooi ingepland, wat in de praktijk betekent dat ze op ruime en veilige volgafstand achter elkaar rijden. Deze aanpak moet huidige en toekomstige verkeersknelpunten in het veilinggebied ontlasten.

35 intelligente verkeerslichten

De Connected Transport Corridor in Zuid-Holland omvat tien routes over wegen in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhaven gebied, met in totaal 35 intelligente verkeerslichten. Tijdens de kick-off op 12 december zijn de eerste drie in gebruik genomen.

Een intelligent verkeerslicht detecteert het aankomende verkeer en geeft het konvooi van vrachtwagens prioriteit. De chauffeurs krijgen via hun boordcomputer of telefoon melding over de adviessnelheid om groen licht te krijgen en ontvangen daarnaast op maat informatie over files, wegwerkzaamheden en maximumsnelheid. Deze vorm van informatie-uitwisseling is mogelijk door nieuwe software en geïntegreerde overheidsdata in logistieke systemen.

Samenwerking

De provincie Zuid-Holland werkt voor deze aanpak samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse regionale partners, zoals de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, VNO-NCW West, Greenport West-Holland en regionale wegbeheerders en ondernemers.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: ‘De Connected Transport Corridor verbetert de doorstroming op onze drukke logistieke wegen. Daardoor wordt het transport efficiënter en duurzamer. Tevens vermindert het brandstofgebruik aanzienlijk doordat vrachtwagens minder remmen en optrekken. Dat levert een forse kostenbesparing op voor de logistieke sector en daarnaast neemt de CO2-uitstoot flink af.’

Eric de Winter, directeur van De Winter Logistics: ‘In eerdere pilots is de ervaring van de chauffeurs onderzocht. Zij gaven aan meer comfort en rust te ervaren doordat ze beter geïnformeerd worden. Binnen de Connected Transport Corridors worden die ervaringen nu blijvend gerealiseerd.’

Landelijke insteek

Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors realiseren de regio’s Amsterdam, Zeeland en Zuid-Nederland vergelijkbare oplossingen. Door deze landelijke insteek kunnen chauffeurs in de toekomst breed gebruikmaken van de voordelen van de Connected Transport Corridor.

TLN vindt het belangrijk dat alle mogelijkheden worden benut om de doorstroming op de Nederlandse wegen optimaal te houden en is daarom actief betrokken bij de ontwikkeling van de Connected Transport Corridors.