TLN in gesprek met wethouders Amsterdam

Op maandag 12 juni is in Amsterdam de pilot Knip Weesperstraat begonnen. In 6 weken wordt er door de gemeente gekeken naar de effecten van een tijdelijke afsluiting van de Weesperstraat op het verkeer, de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied. Daarnaast verscheen er in maart een artikel in het Parool waarin de Amsterdamse wethouder Van der Horst voorstellen van de gemeente besprak om op meer plekken de routes voor doorgaand verkeer af te sluiten. Reden genoeg voor het bedrijfsleven om met de Amsterdamse wethouders verkeer en vervoer (Melanie van der Horst) en economische zaken (Sofyan Mbarki) in gesprek te gaan.

foto amsterdam

Woensdag 14 juni spraken ondernemersorganisaties TLN, evofenedex, Koninklijke Horeca Nederland, Vereniging Amsterdam City, MKB-Amsterdam en ORAM met wethouders Van der Horst (D66) en Mbarki (PvdA) over de bereikbaarheid en mobiliteit in de binnenstad. Namens TLN zat Public Affairs adviseur Wessel Deelstra aan tafel: ‘naast het thema bereikbaarheid is er ook gesproken over de gewenste samenwerking tussen het bedrijfsleven en de gemeente. Van de aanpak Knip Weesperstraat kunnen we een hoop leren, bovendien horen we dat er veel verkeerschaos is in de binnenstad en de bereikbaarheid in het geding komt. Wij hebben duidelijk gemaakt dat we bij plannen die de logistiek raken graag vroegtijdig en veelvuldig betrokken worden. Het is goed om te horen dat de wethouders hier ook mee aan de slag willen en de Commissie Bevoorrading Amsterdam (waar TLN de gedeeld voorzitter van is) hiervoor nog meer in te willen zetten.’

De verschillende ondernemersorganisaties krijgen signalen van leden die niet meer in Amsterdam actief willen zijn vanwege al het oponthoud. De wethouders lieten weten veel contact te zoeken, en het zich aan te trekken dat het bedrijfsleven zich niet gehoord voelt. Voor ondernemers is het belangrijk om tijdig op de hoogte te zijn van de gemeentelijke plannen en Amsterdam geeft aan hier meer haar best voor te willen doen. Er is volgens de wethouders, in het kader van een goed draaiende economie, namelijk een gezamenlijk belang: een verkeersveilige stad, met autoluwe delen en goede mogelijkheden voor bevoorrading en transport. Vanuit de gemeente zijn voor deze onderwerpen meerdere vervolg overleggen rond de zomerperiode toegezegd. ‘Door samen te werken en koploper te zijn op deze dossiers, heb je ook een mooi product voor andere steden’, aldus wethouder Van der Horst.