De uitzonderingen die de lidstaten hebben gemaakt, kunnen alleen voor het eigen grondgebied worden afgekondigd. Deze voertuigen kunnen dan niet de grens over gaan. Er vond geen onderlinge afstemming plaats tussen de lidstaten waardoor nu verschillende uitzonderingen zijn gemaakt, wat onduidelijk en onzeker is voor handhavers en voertuigeigenaren.
Afgelopen week heeft de Europese Commissie, met de steun van leden van het Road Transport Committee, de lidstaten in het belang van harmonisatie opgeroepen om geen boetes op te leggen aan voertuigen die op basis van zo’n tijdelijke uitzondering na 21 augustus 2023 zijn geregistreerd (tot maximaal 31 december 2023) maar nog geen smart tacho 2 hebben. Deze voertuigen zouden dan, net als de andere voertuigen met een smart tacho 1, vóór 19 augustus 2025 alsnog van een smart tacho 2 moeten worden voorzien.
Tot op heden heeft Nederland dus niet zo’n uitzondering. Dit komt omdat de RDW de procedure al voor 21 augustus heeft versoepeld voor registraties en de voertuigindustrie onder druk van de komende richtlijn zelf al maatregelen had genomen. Voertuigeigenaren in het buitenland die wel in aanmerking komen voor deze tolerantieperiode lopen overigens het risico dat de kosten van de retrofit-activiteiten bij de voertuigeigenaar komen te liggen.
Het is nog niet bekend of Nederland de oproep om geen boetes op te leggen gaat volgen. Lidstaten zijn hiertoe niet verplicht.