Retrofit deadline 1 januari 2025 nadert
Nog ruim anderhalve maand en dan is de eerste deadline voor de verplichte retrofit bereikt. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle internationaal rijdende voertuigen die een digitale tachograaf beschikten zijn voorzien van een smart tacho 2. Vanaf 19 augustus 2025 volgen internationaal rijdende voertuigen die zijn voorzien van een smart tacho 1.
Controleperiode verlengd naar 56 dagen per 1 januari 2025
Vanaf 1 januari 2025 wordt de periode voor chauffeurs om tijdens een wegcontrole de gegevens te kunnen overleggen verlengd van 28 dagen naar 56 dagen. De activiteiten van de chauffeur staan van gemiddeld 6 tot 9 maanden op de bestuurderskaart. Er is wel een beperkte opslag van het aantal landcodes voor begin en einde land van 112 posities. Het is raadzaam om de bestuurderskaart wel iedere week uit te lezen.
Grenspassage en smart tacho 2
Groot voordeel van de smart tacho 2 is dat stoppen en handmatig invoeren van de grenspassage niet meer verplicht is volgens de tachograafverordening 165/2014. Dit is ook door de Europese commissie en Corte bevestigd. In het Mobility Package was al vastgelegd dat het handmatig invoeren van de grenspassage een tijdelijke maatregel was zo lang het voertuig niet is voorzien van een smart tacho 2. Het maakt hierbij niet uit welke bestuurderskaart wordt gebruikt (G2V2 of G2V1). Voor leden is een document beschikbaar die uitgebreid de technische achtergrond hiervan beschrijft en een aantal aandachtpunten geeft. Dit document is hier te vinden onder 'Q&A van TLN'.
De smart tacho 2 Q&A is ook voorzien van een update met de laatste ontwikkelingen. De Q&A is hier op de TLN website te vinden onder 'Q&A van TLN'.