Werknemers die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven, worden ingeschreven in de RNI. Daarmee beschikken ze over een burgerservicenummer (BSN), waarmee ze vervolgens DigiD kunnen aanvragen. Dankzij de nieuwe webapplicatie MyRNI kunnen zij, na inschrijving in de RNI, hun gegevens nu zelf online beheren, zonder tussenkomst als werkgever of een RNI-loket.
Via MyRNI kunnen zij ook aangeven dat ze Nederland hebben verlaten, en bij terugkeer in Nederland weer hun nieuwe tijdelijke verblijfsadres doorgeven. Dit alles kan volledig online, op elk moment en in hun eigen taal. MyRNI herkent automatisch de taal van de browser en toont daardoor de pagina in de taal van de gebruiker.
Waarom actuele gegevens belangrijk zijn
Actuele gegevens in de RNI zorgen ervoor dat jouw werknemers bereikbaar blijven voor de Nederlandse overheid. Bij onverwachte noodsituaties kan de overheid hen direct informeren. Ook krijgen zij de juiste informatie over hun rechten en plichten, bijvoorbeeld over sociale voorzieningen of belastingzaken.
Voordelen van MyRNI voor werkgevers
Dankzij MyRNI hoeven werknemers niet meer onder werktijd naar een RNI-loket. Ze kunnen hun gegevens zelfstandig bijwerken, wat jouw begeleiding bij een RNI-loket overbodig maakt. Dit bespaart tijd en voorkomt administratieve fouten of vertragingen in communicatie met overheidsorganisaties. Bovendien helpt het als werkgever om invulling te geven aan de informatieplicht en draagt het bij aan goed werkgeverschap, doordat werknemers beter geïnformeerd en ondersteund worden.
Neem MyRNI op in je communicatie, vooral bij aankomst in en vertrek uit Nederland. Door MyRNI te integreren in je inwerkproces of bij indiensttreding, help je werknemers hun gegevens zelfstandig te beheren en verlicht je administratieve druk binnen je organisatie.
Veelgestelde vragen
De RNI, onderdeel van de BRP is bedoeld voor personen die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven, om bijvoorbeeld te werken. De RNI is ook voor personen in het buitenland die een relatie hebben met de Nederlandse overheid, denk daarbij aan grensarbeiders.
Inschrijven in de RNI kan bij één van de 19 RNI-loketten in Nederland met een geldig identiteitsbewijs. Voorafgaand aan het bezoek bij een RNI-loket is het de bedoeling dat een persoon alvast zijn gegevens invult via het online inschrijfformulier RNI. Na inschrijving wordt een burgerservicenummer (BSN) verstrekt aan de burger, deze is nodig om officiële zaken met de overheid te regelen en wordt voor jullie werknemers o.a. specifiek gebruikt voor de loonaangifte. Verwachten personen langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan is inschrijven bij de gemeente (in de BRP) verplicht. Dit geeft recht op bredere gemeentelijke en sociale voorzieningen.
- Maak een afspraak bij een RNI-loket.
- Vul voor je bezoek aan het RNI-loket je gegevens in via de knop 'Start inschrijven' op deze website.
- Je ontvangt een persoonlijke QR-code.
- Neem de QR-code en je identiteitsbewijs mee naar het RNI-loket.
Na inschrijving kan je je registreren bij MyRNI.
MyRNI is een webapplicatie waarmee niet-ingezetenen zelf hun tijdelijke verblijfsadres en contactgegevens kunnen bekijken en wijzigen. Ook kunnen zij aangeven dat ze Nederland hebben verlaten en bij terugkeer in Nederland weer hun nieuwe tijdelijke verblijfsadres doorgeven. Dit alles kan volledig online, op elk moment en in hun eigen taal. MyRNI herkent automatisch de taal van de browser en toont daardoor de pagina in de taal van de gebruiker. Zo wordt het proces eenvoudiger voor werknemers en werkgevers, een bezoek aan een RNI-loket is immers niet langer nodig. Bezoek MyRNI via deze link.
Dankzij MyRNI hoeven werknemers niet meer onder werktijd naar een RNI-loket. Ze kunnen hun gegevens zelfstandig bijwerken, wat begeleiding bij een RNI-loket overbodig maakt. Dit bespaart tijd en voorkomt administratieve fouten of vertragingen in communicatie met overheidsorganisaties. Bovendien helpt het als werkgever om invulling te geven aan de informatieplicht en draagt het bij aan goed werkgeverschap, doordat werknemers beter geïnformeerd en ondersteund worden.
Je kunt hiervoor gebruikmaken van de MyRNI-communicatietoolkit, waarin kant-en-klare teksten en materialen beschikbaar zijn die je direct kunt inzetten. Op deze manier dragen jullie bij aan actuele en betrouwbare adres- en contactgegevens in de RNI.
Verblijft een internationale werknemer niet langer in Nederland, dan blijven zijn persoonsgegevens opgeslagen in de RNI en blijft het BSN geldig. Bij terugkeer in Nederland hoeft iemand zich niet opnieuw in te schrijven in de RNI, een bezoek aan het RNI-loket is dus niet nodig.
Met een DigiD kunnen internationale werknemers veilig online zaken regelen met de overheid, zoals het afsluiten van een zorgverzekering en het regelen van toeslagen bij de Belastingdienst. DigiD wordt gebruikt om in te loggen op websites zoals SVB, UWV, Belastingdienst of de zorgverzekeraars. Voor het aanvragen van een DigiD is een geldig identiteitsbewijs, BSN, mobiel nummer en een e-mailadres nodig.
Op WorkinNL staat uitgelegd wat een DigiD is en hoe internationale werknemers in de RNI dit kunnen aanvragen. Deze informatie is in het Nederlands en Engels beschikbaar en wordt binnenkort aangevuld met andere talen. Wil je jouw internationale werknemers direct doorverwijzen naar het DigiD aanvraagformulier voor niet-ingezetenen? Gebruik dan deze link: https://digid.nl/en/aanvragen_buitenland.
Inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) met een Europees paspoort kan bij één van de 19 RNI-loketten. Heeft de burger geen Europees paspoort? Dan kan hij/zij per januari 2026 terecht bij twee RNI-loketten: Breda en Venlo.




