Bedrijven willen graag verduurzamen, maar hebben de garantie nodig dat er stroom beschikbaar is om de vrachtwagens op te laden, zegt Post. ‘Voor de stilstand koop je geen elektrische vrachtwagen. De beschikbaarheid van laadinfrastructuur, betrouwbaarheid van het netwerk en betaalbaarheid van voertuigen zijn erg belangrijk.’
Ook de rekening van de vergroening kan niet alleen bij de ondernemer terecht komen: ‘Vaak wordt er wel gevraagd om elektrisch te rijden, maar tegelijkertijd is er dan geen bereidheid om hiervoor meer te betalen. Opdrachtgevers die meer vragen van bedrijven moeten vanzelfsprekend ook meer betalen.’
Subsidies
Daarnaast bepleit de bestuursvoorzitter dat de subsidies, die worden bekostigd door de nog in te voeren vrachtwagenheffing, eerder beschikbaar komen voor bedrijven. De heffing staat ingeboekt voor 2026 en de inkomsten die hieruit naar de sector terugvloeien volgen pas een jaar later. ‘Maar onze ondernemers moeten nu al investeren. Wij hebben daarom aan de hand van een paar technische maatregelen gepleit om het geld eerder beschikbaar te stellen.’
Post verwijst ook naar Duitsland, waar de overheid tot tachtig procent van de aanschafwaarde van een nieuw elektrisch voertuig subsidieert. Door dit soort subsidies gelijk te trekken, creëer je een eerlijker speelveld op de Europese transportmarkt, die internationaal zeer concurrerend is.