De ontbrekende handmatige aanvullingen leiden tot ERRU strafpunten omdat het een Very Serious Infringement (VSI). Voor deze overtreding staan volgens de ERRU beleidsregel in Nederland drie strafpunten.
Bij de meeste tachografen is het eenvoudig om handmatig de ontbrekende tijd te verantwoorden waardoor deze overtredingen voorkomen kunnen worden. Bij oudere versies is de procedure anders en verdient het meer aandacht. Chauffeurs hebben na het plaatsen van de bestuurderskaart nu maar één minuut de tijd om te starten met de vragen over de handmatige aanvullingen. Als deze handeling niet correct wordt uitgevoerd, ontbreekt de handmatige aanvulling op de bestuurderskaart. Dit kan tot problemen leiden bij wegcontroles.
Wat doet TLN?
TLN heeft in de expertgroup van de Smart Tacho 2 fabrikanten verzocht om deze time out van één minuut te verwijderen, zodat de chauffeur de vraag moet beantwoorden voordat hij gaat rijden. Met TLN Tachoweb zijn bovenstaande fouten snel en eenvoudig te traceren. Hierdoor kunnen chauffeurs op tijd geïnformeerd worden, waardoor veel fouten gaan verdwijnen. Je vind hier een instructie over de handmatige aanvullingen en landcodes.
Bekijk hieronder een voorbeeld van een correct bediende tachograaf met handmatige aanvullingen (donker blauwe lijn) en correct ingevoerde landcodes.
Bekijk hieronder een voorbeeld waarbij drie keer vergeten is om de handmatige aanvullingen te doen. Geen rust en geen donker blauwe lijn. Tevens ontbreken dan ook de landcodes aan het begin van de werkperiode.