Tot 1 maart aanstaande is er nog sprake van een 'leerperiode' waardoor bedrijven die toch in de knel zijn gekomen met de retrofit niet direct een boete zullen krijgen maar een waarschuwing. Voor de tweede deadline is een dergelijke periode niet van toepassing.
Volgende deadlines op komst
De focus verschuift nu naar de volgende retrofit deadlines:
- 19 augustus 2025: Voor voertuigen uitgerust met een Smart Tacho 1 (G2V1).
- 1 juli 2026: Voor voertuigen ( M1/N1) vanaf 2,5 ton.
De cijfers
Uit gegevens van de RDW blijkt dat er sinds 21 augustus 2023 122.000 voertuigen zijn gemeld in RDW-register. Bijna 67.000 voertuigen hiervan zijn uitgerust met een Smart Tacho 2. Hiervan hebben bijna 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan, terwijl de overige voertuigen nieuw geleverd zijn met de nieuwste tachograaf al aan boord.
De cijfers omvatten zowel voertuigen die aan de eerste als aan de tweede deadline moeten voldoen. Het exacte dat nu nog geretrofit moet worden aantal blijft lastig in te schatten, omdat niet bekend is hoeveel voertuigen grensoverschrijdend actief zijn en hoe groot de vervangingsfactor is.
Voor de deadline van 1 juli 2026 (M1/N1 voertuigen) is het al helemaal onmogelijk cijfers te noemen, omdat deze voertuigen nu nog geen tachograaf hebben en het dus onbekend is welk deel van het enorme wagenpark internationaal goederenvervoer verricht en dus een tachograaf moet gaan installeren.
Branche verdient lof
Ondanks de onzekerheden rondom het exacte aantal voertuigen dat nog aangepast moet worden, is de algemene stemming positief. Onze sector mag trots zijn op de enorme inspanning die al is geleverd. We lopen hiermee in de EU voorop.
Met de succesvolle afronding van de eerste fase toont de branche dat ze klaar is om de resterende uitdagingen aan te gaan en bij te dragen aan een toekomstbestendige transportsector.
Storingen
TLN blijft continu aandacht vragen voor de issues die nog altijd optreden in de smart tacho 2. Dit betreft zowel softwarematige als hardwarematige issues. TLN heeft tijdens diverse meetings handhavers en tachograaffabrikanten geïnformeerd over deze veelvoorkomende issues. Zie ook dit eerdere bericht.