Rob Aarse, adviseur bij TLN, duidde de branchecijfers donderdagochtend 26 oktober jl. bij BNR Nieuwsradio: “2022 was qua economische activiteit een topjaar voor onze sector. De economie groeide in dat jaar met 4,5%. Dat was ook al zo in het jaar ervoor, met 4,9%. Onze sector merkt dat direct, want we hebben een uitvoerend karakter. Gaat het goed met de economie, dan gaat het ook goed met transport en logistiek. We zaten in 2022 nog in een staartje corona waarin veel consumenten geld uitgaven.”
Hoog op de agenda
Het aantal gereden kilometers door bestelauto’s en zware vrachtvoertuigen is in 2022 gestegen terwijl de verduurzaming van de stadslogistiek gelijktijdig hoog op de agenda staat. Rob Aarse wijst erop dat vanaf 1 januari 2025 er in zo’n dertig grotere steden zero-emissiezones komen en dat transporteurs dan geen keuze meer hebben en over zullen moeten stappen op elektrisch transport. Dat is weliswaar veel duurder dan het huidige transport op fossiel, maar, zegt Aarse, er is een subsidieregeling, zij het dat die ontoereikend is.
Aarse: “Ondernemers zijn niettemin volop bezig met de inzet van elektrische vrachtauto’s voor onder meer stedelijke bevoorrading. De intussen beruchte netcongestie zet die ontwikkeling op scherp. Er zijn tijdelijke oplossingen mogelijk, maar feitelijk heeft stadslogistiek een voorrangregeling nodig voor de vereiste verzwaring van hun aansluitingen op het elektriciteitsnet. Deze transporteurs zullen hun voertuigen voornamelijk opladen in de nacht. Dat is een dal periode op het elektriciteitsnet dus hun ruimere netaansluiting brengt de netbeheerders dus niet direct in de problemen. Win-win dus.”
Deltaplan 2035
In het gesprek met BNR kon Rob Aarse ook aangeven dat er komende maandag 30 oktober een handreiking in de vorm van een Deltaplan Mobiliteit 2035 wordt uitgereikt aan I&W-staatssecretaris Vivianne Heijnen. In het Deltaplan schetst de Mobiliteitsalliantie – waarvan TLN met 24 andere mobiliteitspartijen onderdeel van is – hoe het Rijk om kan gaan met mobiliteit in de komende jaren.