‘In het nieuwste nummer van ‘Nederland Logistiek’ laten vijf experts hun licht schijnen op de toekomstige duurzame bevoorrading van stedelijke gebieden in Nederland. Zij concluderen enerzijds dat we al aardig op weg zijn. Maar anderzijds is ook duidelijk dat er nog wel wat moet gebeuren om het doel, een uitstootvrije stadsdistributie in 2025, te realiseren.
Inderdaad zijn er – gelukkig – al stappen gezet op het gebied van zero emissie stadslogistiek. Zo rijden er al heel wat elektrische bevoorradingsvoertuigen in de binnenstad rond, en het aantal last mile bezorgers dat emissieloos belevert groeit gestaag. Cycloon, onlangs nog de winnaar van de JongTLN-award, is daar een mooi voorbeeld van.
Maar zoals gezegd zijn we er nog niet. Zo moet er, liefst versneld, een groot aantal elektrische vrachtauto’s beschikbaar komen. Ook zijn meer laadpalen nodig, want dat aantal loopt ver achter bij de vraag. Verder moet de energie-infrastructuur het aankunnen om grote aantallen vracht- en bestelauto’s tegelijkertijd op te laden. En er moeten hubs aan de rand van de stad komen om goederen over te slaan van traditionele vrachtauto’s op uitstootvrije voertuigen.
Overigens, om écht te kunnen spreken van duurzaam transport, moeten niet alleen de vervoerders duurzaam opereren. Ook de afzenders en ontvangers van goederen moeten meedoen. Deze zogeheten ‘ketenoptimalisatie’ is wat mij betreft dan ook een speerpunt voor de komende jaren.
Daarbij helpt het om goede afspraken te maken met overheden. Er is op veel gebieden duidelijkheid nodig, bijvoorbeeld over de zero emissie zones. Want als die bekend zijn, kunnen winkeliers, groothandels en transportbedrijven daar hun plannen op baseren. En voor voertuigfabrikanten is het dan duidelijk wat het marktpotentieel in Nederland is.
Kortom, als logistieke sector zijn we aan zet. Maar we kunnen het beslist niet alleen. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid pakken. Dat gebeurt deels natuurlijk al, maar laten we hopen dat 2020 het jaar wordt waarop dit op serieus grote schaal gaat gebeuren. Het zou in mijn ogen een prima start zijn van een hopelijk ongekend duurzaam decennium.’
Elisabeth Post
Voorzitter TLN
- Lees het artikel waaraan Elisabeth Post refereert: 2019 Stadslogistiek van de toekomst - Nederland Logistiek (TLN)
- Lees hier de nieuwste editie van ‘Nederland Logistiek’