Samen met broers Dick en Jurgen leidt Alex als vijfde generatie het familiebedrijf. Waar broer Dick zich bezighoudt met de planning en Jurgen met het warehouse en wagenpark, richt de aandacht van Alex zich op commercie, financiën en IT. Dagelijks vervoeren zo’n 40 vrachtauto’s bloembollen en vaste planten van kweker naar exporteur. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van een grote flexibele schil aan vaste charters.
Van telefoon naar internet
Drieëntwintig jaar geleden stapte Alex het familiebedrijf in. Van automatisering was op dat moment geen sprake. ‘Dit moeten we anders doen’, dacht ik. ‘Waar ik eerst nog werd uitgelachen om mijn plannen, had ik al snel bereikt dat onze planning volledig was gedigitaliseerd. Met de opkomst van internet zijn we de communicatie met de klant gaan verbeteren. Eerst werd alles per telefoon en fax doorgegeven, toen maakten we de sprong naar internet. We bouwden een webapplicatie waarin klanten digitaal hun orders konden doorgeven. Uniek voor die tijd. De omschakeling voor onze klanten was enorm. We hebben flink ons best gedaan om ze over te halen. Na een jaar was 40 procent van de zendingen digitaal. Dit hebben we een paar jaar zo gedaan. Met de opmars van de smartphone hebben we besloten om een app te laten ontwikkelen. Hiermee was al snel 80 procent van de zendingen digitaal. Voor onze klant was het fijn om gelijk vanaf het land of een schuur een zending door te kunnen geven.’
Van 1 naar 2 apps
Hij vervolgt: ‘Al snel hebben we het systeem van de app uitgebreid met een track and trace. We hebben geïnvesteerd in een nieuw Transport Management Systeem (TMS). Dit geeft voor alle zendingen de meest ideale route aan op basis van tijd, files, sluitingstijden en pauzes. Deze informatie is gekoppeld aan de app.
Onze klant kan precies zien welke chauffeur, hoe laat en met welke auto de zending komt leveren. Voor ons scheelt dit enorm veel tijd want de klant kan het papierwerk voorbereiden. En kan er zo ook voor zorgen dat een heftruckchauffeur klaarstaat om de goederen te laden of te lossen.’
‘Een grote uitdaging was om onze charters eenvoudig en snel te koppelen aan het TMS zodat de track and trace data waterdicht was. Als er vertraging ontstond, konden we dat niet weergeven. Boordcomputerleveranciers konden niet de oplossing bieden die wij voor ogen hadden. Daarom hebben we onze eigen DriverApp ontwikkeld. De charter kan de app installeren op zijn smartphone en heeft een persoonlijk account. De app is gekoppeld aan ons TMS en dat koppelt de informatie terug naar de KlantenApp. Onze eigen chauffeurs gebruiken de DriverApp ook om bijvoorbeeld een schade door te geven of om aantallen te wijzigen. Ze kunnen een foto van de schade meesturen en helpen dus proactief mee met de administratie.’
DriverApp in combinatie met E-CMR
Volgend jaar wil het bedrijf alles papierloos vervoeren. De klant plakt de pakbon op de zending en de chauffeur krijgt geen papieren meer mee. Van Dooren: ‘De combinatie KlantenApp en DriverApp maakt contactloos autoriseren van zendingen mogelijk. Waar de chauffeur de zending autoriseert in de DriverApp, doet de klant dit in de KlantenApp.
Doordat Duitsland de E-CMR nu ook gaat gebruiken, ga ik de stap zetten. De DriverApp gebruiken we nu meer dan een jaar. In het begin ben je veel aan het testen en verbeteren. Inmiddels is de app volop in gebruik en krijgen we positieve reacties. Dat geeft vertrouwen naar volgend jaar. Dus wat betreft de E-CMR: wij en onze systemen zijn er klaar voor.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB 9/2021. Tekst: Jennifer Visser.