Positivnetz
De inzet van LZV’s is in Duitsland per 1 januari 2017 officieel toegestaan. Net als in Nederland en Vlaanderen mogen LZV’s alleen rijden op wegen die hiervoor zijn vrijgegeven. Het Duitse LZV-wegennetwerk, het zogenaamde Positivnetz, is in de afgelopen jaren fors uitgebreid en beslaat inmiddels vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Met de komende wijziging komen daar dus weer een groot aantal nieuwe wegen bij.
Strengere veiligheidseisen
Met een eerdere wetswijziging heeft Duitsland al de veiligheidseisen voor LZV’s aangescherpt. Alle LZV’s die in Duitsland na 1 juli 2019 in gebruik zijn genomen, moeten vanaf 1 juli 2020 over een zogenaamde Abbiegeassistent beschikken. Dit is een hulpsysteem dat de dode hoek naast de truck bewaakt en de chauffeur bij het rechts afslaan waarschuwt als er voetgangers of fietsers in deze zone bevinden. Ook moeten de zijmarkeringslichten bij het afslaan over de hele voertuiglengte knipperen om andere verkeersdeelnemers beter te waarschuwen. Voor LZV’s van vòòr 1 juli 2019 geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2022.
Bilaterale overeenkomst
Het is nog niet bekend of met de komende wetswijziging ook het grensoverschrijdend vervoer van LZV’s tussen Nederland en Duitsland geregeld wordt. In de praktijk gebeurt dit al volop, maar formeel mag het nog niet. Daarvoor is een bilaterale overeenkomst tussen Nederland en Duitsland nodig waarin dit is vastgelegd. Er ligt al lange tijd een tekstvoorstel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klaar voor ondertekening. Ondanks dat Duitsland al vele malen heeft aangegeven dit te willen toestaan, stelt men de besluitvorming hierover nog steeds uit.
Voor bedrijven die interesse hebben om met LZV’s naar Duitsland te rijden heeft TLN een infoblad beschikbaar waarin alle benodigde informatie te vinden is. Neem hiervoor even contact op met de TLN Ledendesk via 088-4567567.