TLN heeft zich de afgelopen periode intensief ingezet voor dit dossier en kijkt terug op een aantal belangrijke resultaten voor de transportsector:
- Verhoging voertuiggewicht voor B-rijbewijs. Een belangrijke doorbraak voor TLN is dat de maximale toegestane massa voor voertuigen met een B-rijbewijs wordt verhoogd naar 4,250kg, mits het gaat om voertuigen met een alternatieve aandrijving zoals een elektrische bestelbus. Daarmee krijgt het Nederlandse gedoogbeleid eindelijk een formele juridische basis binnen de Europese regelgeving.
- Daarnaast maakt de richtlijn de weg vrij voor de invoering van een digitaal rijbewijs, dat uiterlijk in 2030 beschikbaar moet zijn. Dit digitaal rijbewijs wordt de nieuwe norm, maar een fysieke variant blijft ook gewoon geldig.
- In Nederland kon het al, maar nu is er ook een Europese regeling die het mogelijk maakt om op 18-jarige leeftijd voor een C-rijbewijs te gaan. Een code-95 blijft uiteraard wel een voorwaarde. Tot heden was dat 21 jaar in Europa, maar deze maatregel biedt nu in alle lidstaten de mogelijkheid om vanuit de schoolbanken een opleiding tot beroepschauffeur te volgen. Naar verwachting gaat dit leiden tot een grotere instroom van jongeren in het beroep.
- Het vrachtwagenrijbewijs blijft vijf jaar geldig. Lidstaten mogen deze termijn verkorten voor bestuurders van 65 jaar en ouder. Daarnaast worden de medische eisen aangescherpt: voortaan is een medische controle verplicht, inclusief een oogtest en een beoordeling van de hart- en vaatconditie. Hiermee wordt de Nederlandse praktijk nu geharmoniseerd op Europees niveau.
De herziene rijbewijsrichtlijn zorgt voor een betere aansluiting tussen Europese en nationale regels en biedt kansen voor de verdere verduurzaming van het wagenpark. De komst van het digitale rijbewijs vermindert bovendien administratieve lasten voor bedrijven en chauffeurs.
Nederland krijgt drie jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving en nog een jaar extra voor de implementatie. TLN blijft hierover nauw in contact met de bevoegde instanties, met als doel een snelle invoering zodat het B-rijbewijs voor zero-emissievoertuigen tot 4.250 kg ook juridisch volledig wordt erkend.





