HM Verploegen is als enige Nederlandse vervoerder aangesloten bij Tred Union, een samenwerkingsverband van 85 Franse vervoerders. Tijdens een ochtendprogramma gaven Marc Billiet van IRU, de Europese koepelorganisatie van transport- en logistieke brancheorganisaties, en Loes Aarts van Rijkswaterstaat presentaties over de voordelen van LZV’s.
Efficiënter, makkelijker en duurzamer
‘LZV’s maken wegtransport efficiënter, makkelijker en duurzamer. Met twee LZV’s kun je vervoeren wat je normaal met drie vrachtwagens vervoert. En je verbruikt veel minder brandstof. Dus door het rijden met LZV’s draag je mee aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord’, vertelt Ambro Smit, beleidsadviseur techniek bij TLN.
Tred Union wil, net als veel andere Franse transportorganisaties graag ook de LZV in Frankrijk introduceren. De Franse overheid houdt dit tegen, onder meer omdat de Franse spoorwegen bang zijn voor een ‘reverse modalshift’. ‘Ze zijn bang dat er door de komst van LZV’s meer transport van het spoor naar het weg gaat. Omdat dan goedkoper wordt’, legt Smit uit.
’s Middags konden de Franse vervoerders een stukje meerijden met een LZV. Tred Union hoopt de ervaringen van deze dag te gebruiken om de LZV in Frankrijk op termijn toch toegestaan te krijgen. ‘Het zou mooi zijn als LZV’s daar uiteindelijk ook worden toegestaan. Het Franse tolwegennet is er uitermate geschikt voor.’