Menig transportondernemer denkt bij verduurzaming vooral aan het vervangen van de dieseltruck door elektrisch rijden. Voor KTO’ers is dat doorgaans geen optie. Met een enkele vrachtwagen is dat economisch niet rond te krijgen. Dat mag geen reden zijn het thema dan maar helemaal te laten liggen, vindt Mellink. Zeker niet als je werkt voor opdrachtgevers die inspanningen van je (gaan) verlangen. Mellink is een kleine ondernemer die naar de maatschappelijke ontwikkelingen en de toekomst kijkt. ‘Ik wil mijn werk kunnen blijven doen’, zegt hij nuchter. ‘Er komen meer eisen op het vlak van verduurzaming. Dan kun je er maar beter op voorbereid zijn.’ Het gaat niet aan jouw deur voorbij, wil hij maar zeggen. ‘Een echte ondernemer denkt vooruit.’ Ondernemerschap is meer dan het hebben van een eigen bedrijf. Hij koppelt dat aan zijn persoonlijke ambitie: ‘Ik ben liever trendsetter dan -volger.’ Eén van de uitingen zijn de zonnepanelen op het dak van zijn truck. Op zijn huis en bijbehorende loods lagen al langer zonnepanelen.
Merkwaardig
Mellink kocht vorig jaar een nieuwe dieseltruck. Overschakelen op elektrisch rijden kwam met internationale ritten naar kleine dorpen in Duitsland en Frankrijk niet in beeld. Hij wilde wel de zonnepanelen, zeker toen hij er ook nog subsidie voor kon krijgen. Zonnepanelen op een diesel, dat klinkt merkwaardig. ‘Dat is het niet’, legt hij uit. ‘In mijn vrachtwagen heb ik een koelkastje, een magnetron, een stand-airco en nog wat energievragers. Met de panelen houd ik de accu’s op spanning. Dat zorgt voor minder brandstofgebruik en lagere uitstoot. Via een app kan ik dat precies volgen.’ Hij levert zijn opdrachtgever Baks Logistiek iedere week een uitdraai van de CO2-uitstoot aan. De onderneming met meer dan honderd trucks en volop bezig met verduurzaming, waardeert de inspanningen van Mellink. Met de zonnepanelen loopt hij zelfs voorop. ‘Je kunt je op zo’n manier als kleine ondernemer ook onderscheiden.’ Begin er maar aan, is zijn tip aan collega’s. ‘Kijk naar oplossingen. Zie verduurzaming als een uitdaging. Steek je kop niet in het zand. Als je nu nog werkt zoals vijf jaar geleden, loop je achter.’
Subsidies
Het mooie is dat de overheid de transporteur met een subsidie heeft beloond. ‘Er is een hardnekkig misverstand dat regelingen alleen interessant zijn voor grote bedrijven’, zegt Schipper, al bijna twintig jaar gespecialiseerd in subsidies voor transportbedrijven. ‘Ook een KTO’er kan ervan profiteren.’ Hij helpt mee subsidies binnen te halen. Lukt dat, dan krijgt hij een percentage van het voordeel.
Lukt het niet, dan ben je hem niets verschuldigd: no cure, no pay. ‘Je kunt subsidies krijgen op uitgaven, ook als ze niet in de regels staan genoemd. Met goede argumentatie kun je er dan een beroep op doen.’ Schipper kent én de actuele wetgeving én de wereld van de transportondernemers én de technologische ontwikkelingen bij truckleveranciers. Als fabrikanten met mogelijkheden of verbeteringen op het vlak van duurzaamheid komen, is voor Schipper de uitdaging om uit te zoeken of er subsidiemogelijkheden zijn. Op deze manier betaalde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een deel van de kosten van de zonnepanelen terug. Hij heeft nog een tip: ‘Wat veel ondernemers niet weten, is dat de subsidie tot drie maanden na de investeringsuitgave kan worden aangevraagd.’
Ondernemerschap
Schipper verzorgt zo’n 1.400 aanvragen per jaar. De zaken waarbij de aanvraag werd afgewezen, zijn op twee handen te tellen. Mellink kwam jaren geleden met hem in contact via het netwerk van TLN. Over de samenwerking is hij vol lof: ‘Patrick heeft er écht verstand van.’ Hij herkent in de adviseur het ondernemerschap om altijd te zoeken naar slimme oplossingen om zo voorbereid te zijn op de toekomst. Kijk voor meer informatie op www.transportsubsidies.nl.
Adviezen:
- Haak in op toekomstige eisen van je opdrachtgever(s).
- Als je een truck koopt, laat je dan goed voorlichten over subsidiemogelijkheden.
- Een extra uitgave aan verduurzaming kan zich terugverdienen.
- Er zijn meer mogelijkheden voor subsidies dan in de lijstjes staan.
- Een subsidieaanvraag kan tot drie maanden na de investering.
- Regelingen zijn ook voor een KTO’er interessant.
- Benut het TLN-netwerk om ervaringen van collega’s te horen.
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, het ledenblad van TLN. Tekst: Paul Wouters / Beeld: Wim Mellink.






