LZV’s mogen in Duitsland blijven rijden

De Duitse spoorlobby heeft een rechtszaak tegen de permanente toelating van LZV’s in Duitsland verloren. Volgens de rechtbank is dit niet in strijd met EU-wetgeving en mogen de LZV’s blijven rijden.

Na een succesvolle proef van 5 jaar heeft de Duitse overheid per 1 januari 2017 de inzet van LZV’s gelegaliseerd. Vanaf die datum mogen LZV’s (Lang-LKW’s in het Duits) onder voorwaarden op alle wegen rijden die daarvoor zijn vrijgegeven. Bijna anderhalf jaar verder is er inmiddels sprake van een uitgebreid LZV-wegennet dat veel mogelijkheden biedt.

Negatieve effecten

De omzetting van een proef naar een permanente toestemming is een doorn in het oog van de tegenstanders van LZV’s. Volgens hen is dit in strijd met EU-wetgeving. De inzet van LZV’s zou daarnaast negatieve effecten hebben voor het goederenvervoer over het spoor. Voldoende reden voor aartsvijand Allianz pro Schiene om samen met een aantal milieuorganisaties een rechtszaak aan te spannen.

Blij

Op woensdag 18 april was de zitting voor de rechtbank in Berlijn. De rechter was van mening dat de Duitse regelgeving voor LZV’s niet in strijd is met EU-wetgeving en wees de aanklacht af. De Duitse staatssecretaris van Verkeer, Steffen Bilger, is blij met het vonnis. Het ministerie ziet in de Lang-LKW een belangrijk middel om het goederenvervoer over de weg efficiënter, zuiniger en veiliger te laten plaatsvinden. Hij verwees hierbij naar een eerder onderzoek waaruit is gebleken dat twee LZV’s drie reguliere combinaties kunnen vervangen.

Sterke toename

Voor TLN komt de uitspraak niet als een verrassing. LZV’s hebben grote voordelen voor milieu en logistiek en steeds meer bedrijven in Duitsland raken daar ook van overtuigd. Dat uit zich in een sterke toename van het aantal LZV’s. Ook de aanvankelijke weerstand van veel burgers tegen LZV’s neemt steeds meer af. De LZV begint steeds meer een vaste waarde in het Duitse wegverkeer te worden en het zou vreemd zijn als daar nu een einde aan zou komen. Dat is met deze uitspraak gelukkig niet het geval.

Officieel geregeld

Inmiddels zijn er ook al een aantal Nederlandse LZV’s in Duitsland actief. Formeel is het grensoverschrijdend vervoer nog niet toegestaan, maar TLN verwacht dat dit in het najaar officieel geregeld zal worden.

Teleurgesteld

De woordvoerder van Allianz pro Schiene heeft teleurgesteld gereageerd op de uitspraak. Ze onderzoeken of ze nog in beroep gaan.

Meer weten?

Contact de expert

Ambro Smit

Deelmarkt secretaris