Het aannemen van het voorstel betekent dat het straks veel makkelijker wordt om in Europa met langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of eco-combi’s) te rijden.
In Nederland rijden er al zo’n 3.000 rond. ‘We hebben eerder al geregeld met onze buurlanden, België en Duitsland, dat ze daar ook mogen rijden. Maar nu met de nieuwe wetgeving wordt het veel makkelijker om straks ook met LZV’s door andere Europese landen te rijden.’
Grote voordelen
Het rijden met LZV’s heeft grote voordelen volgens Smit. Twee LZV’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie reguliere vrachtauto’s. ‘Dat betekent dat je minder vrachtauto’s nodig hebt om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. Daarmee bespaar je ruimte op de weg, je gebruikt ook veel minder brandstof. Dat is goed voor het milieu, want hoe minder brandstof je nodig hebt, hoe minder CO₂-uitstoot er is.’
In Scandinavië en Spanje rijden al veel langere, zwaardere vrachtwagens rond, zo vertelde Smit in de uitzending. Dat zorgt daar voor een CO2-reductie van twintig tot dertig procent. ‘De verwachting is dat meer landen zullen volgen en ze moeten dan ook LZV’s uit andere landen accepteren.’
Elektrische trucks
Het aannemen van het voorstel zorgt ook sterk verbeterde inzetmogelijkheden voor nieuwe elektrisch vrachtauto’s en in de toekomst ook waterstoftrucks. En dat is hard nodig om aan de Klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen.
‘Wetende dat elektrische trucks al twee tot drie keer zo duur in aanschaf zijn dan dieseltrucks wil je als ondernemer niet dat je ook nog moet inleveren op de laadruimte. Want een elektrische aandrijving kost veel extra ruimte en gewicht. Met het voorstel wordt dat aangepakt. Als het doorgaat mogen elektrische vrachtauto’s straks langer en zwaarder zijn.’
Wat nu?
Dat het voorstel door de transportcommissie van het Europees Parlement is aangenomen , betekent niet dat het proces nu afgerond is. Eerst moet het Europees Parlement hier nog over stemmen. Daarnaast zijn het de EU-transportministers in de vorm van de Europese Raad zich over hetzelfde voorstel aan het buigen. Als de Europese Raad akkoord is over hun zienswijze op dit onderwerp, moeten beide partijen het nog eens worden. Dit moet leiden tot een uiteindelijk herzieningsvoorstel. Er is dus nog een lange weg te gaan. Het gaat de goede kant op, maar over het uiteindelijke resultaat valt nog weinig te zeggen. TLN volgt de ontwikkelingen op de voet.