Pionieren en leren rijden met waterstoftrucks

De transportbedrijven Jan Bakker en Millenaar & van Schaik introduceerden afgelopen 7 september de eerste waterstof-aangedreven trekkers voor de wegenbouw. Als een van de eerste transportbedrijven in Nederland nemen ze zwaar-transport-voertuigen in gebruik, zónder schadelijke uitstoot. Het is geen instappen en wegwezen. Met waterstof moet je leren rijden.

In 2021 plaatsten Jan Bakker en Millenaar & van Schaik een gezamenlijke order bij Hyzon Motors Europe. Na een jaar wachten was onlangs het moment om eindelijk de trekkers te introduceren aan groot publiek. Vanaf eind september zijn ze voor het eerst ingezet om ervaring mee op te doen. Om vervolgens vanaf 1 januari 2023 te worden ingezet bij het groot onderhoud van de A1 bij Apeldoorn.

Waterstof als brandstof

De vrachtwagens kunnen circa 520 kilometer rijden op één waterstof-tankbeurt. De waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.

Rijden met waterstof

Het rijden met waterstof vergt voorbereiding van de chauffeurs. Daarom worden chauffeurs binnen Jan Bakker opgeleid om te wennen aan deze nieuwe Hyzon vrachtauto. Vooral met het optrekken merken chauffeurs een verschil ten opzichte van een dieselvoertuig. Net als bij elektrische personenauto’s trekt de Hyzon vrachtauto in één vloeiende lijn op.

Pionieren

TLN-directeur Jan Boeve roemt de pioniersgeest van beide bedrijven: ‘Deze investering vraagt om durf van de ondernemers. Jan Bakker en Millenaar & van Schaik laten met deze stap zien dat ze voorop willen lopen als wegbereider op de route richting emissievrij zwaar bouwvervoer, ondanks dat de beschikbaarheid van dit soort voertuigen, van waterstof als energiedrager en een sluitende businesscase nog geen vanzelfsprekendheid is.’

Jan Bakker uit Hattemerbroek is met een breed assortiment aan producten en diensten actief in de agrarische sector en voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf verhandelt alle soorten ruwvoeders, bijproducten, vloeibare restproducten en mest. Dit alles wordt ondersteund en uitgevoerd door hun eigen transport- en logistiek afdeling. Daarnaast is Jan Bakker ook actief in de grond-, weg- en waterbouw sector. Zoals onder andere met asfalt-, zand- en bouwmateriaaltransporten.

Millenaar & van Schaik Transport uit Oude Meer is een transportbedrijf gespecialiseerd in de wegenbouw. Dagelijks zijn de gele auto’s van het bedrijf onderweg naar uiteenlopende wegenbouwprojecten. Of het nu om grotere of kleine projecten gaat, Millenaar & van Schaik weet wat nodig is om wegenbouwers te ontzorgen.

Dit artikel verscheen ook in HUB 8, het ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie adviseurs & medewerkers

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.