Pionieren met de waterstoftruck

Millenaar & Van Schaik Transport investeert samen met Jan Bakker Transport in 20 emissievrije trucks. In september nemen de transportondernemers de eerste waterstoftrucks af. Ze worden ingezet in verschillende wegenbouwprojecten en hebben een actieradius van ongeveer 520 kilometer. De overige wagens zullen eind 2021 en in de loop van 2022 in gebruik worden genomen.

Verduurzaming

Beide transportondernemers zijn al jaren bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot van hun bedrijven (de carbon footprint). Samen met Jan Bakker deze investering aangaan, is volgens Dick Millenaar een mooie stap die in zijn verduurzamingsstrategie past. ‘Let wel: zo’n waterstoftruck is vier tot vijf keer zo duur als een reguliere truck. Dat betekent simpelweg dat we het zonder subsidie of andere kortingen niet kunnen doen. We hebben de juiste leveranciers die ook duurzaamheid belangrijk vinden. Zonder hen is het eigenlijk een enorme opgave als ondernemer’, aldus Millenaar.

Pionieren

De vraag naar emissieloos transport in de infrabranche groeit. ‘Stilzitten is achteruitgaan’, zegt Jan Bakker resoluut. ‘Investeren in innovatie is noodzakelijk. We voldoen enerzijds aan de vraag van opdrachtgevers. Want je moet wel opdrachtgevers hebben die ook bezig zijn met duurzaamheid en gelukkig worden het er steeds meer. En anderzijds werken we aan schoner en duurzamer wegtransport.’

‘Laat ons maar pionieren’, zegt Millenaar. ‘Ondernemen is risico’s nemen maar dan moet dat wel kunnen. Het is nu nog niet voor elke ondernemer weggelegd. Uiteindelijk zullen we als transportondernemers met z’n allen duurzaam ondernemen.’ Om te kunnen blijven innoveren, is financiële ondersteuning nodig, geeft Millenaar aan. ‘Dergelijke investeringen zijn niet voor elke ondernemer haalbaar. Daar moet je oog voor hebben als overheid.’ Bakker voegt hieraan toe: ‘Uitbreiding van de laadcapaciteit is onontbeerlijk. Zowel voor elektra als waterstof. Nu moeten we tijdelijk tanks met waterstof laten komen. We werken er met meerdere partijen aan om dat te veranderen.’

Informateur

TLN heeft 25 mei in een brief aan informateur Mariëtte Hamer aangegeven dat de sector transport en logistiek klaar staat om bij te dragen aan het herstel en de verduurzaming van de economie. ‘Maar om dat te realiseren, hebben ondernemers zekerheid nodig’, schrijft TLN-voorzitter Elisabeth Post. In de brief pleit TLN opnieuw voor een invoering van de vrachtwagenheffing in 2024 met een waarborg van de afgesproken ‘terugsluis’ van de opbrengsten. Deze zijn onmisbaar voor de verduurzaming van de sector. TLN wil de zekerheid dat ondernemers toegang krijgen tot middelen waarmee ze kunnen investeren in bijvoorbeeld zero-emissie vrachtwagens. Daarnaast wijst TLN erop dat een tijdige en forse investering in laadinfrastructuur nodig is om de afgesproken zero-emissie-stadslogistiek in 2025 van de grond te krijgen. Als ondernemers investeren in elektrische vrachtauto’s moeten ze deze ook op tijd kunnen opladen.

Meer weten?

Contact de expert

Team Sector en Beleid

Adviseurs