Port Alert: Betere en snellere doorstroom

Port Alert is een innovatieve app die real-time informatie biedt aan iedereen in de containerlogistiek, met name in het wegvervoer. Planners, chauffeurs, terminals en depots hebben via deze tool altijd toegang tot actuele gegevens over drukte, verstoringen en doorlooptijden, wat efficiëntere planning mogelijk maakt. Jeroen de Rijcke, beleidsadviseur zeehavenlogistiek en deelmarktsecretaris bij TLN, en Alexander van Eeden Petersman, directeur bij Vepco, delen hun ervaringen.

Port Alert is een gezamenlijk initiatief van Havenbedrijf Rotterdam, Portbase en TLN. ‘Het is de eerste stap naar digitalisering van het containerwegvervoer,’ zegt De Rijcke. ‘Het is één centrale plek voor alle verstoringen. Als ik nu inlog, zie ik direct hoe druk het is in de Rotterdamse haven, zonder in meerdere systemen te hoeven zoeken.’

Relevantie

Van Eeden Petersman benadrukt dat Port Alert helpt om de kloof tussen vervoerders en terminals te dichten. ‘De afstand tussen de vervoerders en terminals wordt IT-technisch steeds groter. Wij vervoerders zijn verspreid over het land en het lukt ons niet goed om de handen ineen te slaan om dit te verbeteren. De IT-ontwikkeling van de terminals gaat harder dan in onze sector. Door deze brede samenwerking hebben we een product waar we allemaal mee kunnen werken.’

Actueel inzicht en betere keuzes

Momenteel zijn circa 1.600 vrachtwagens aangesloten op Port Alert. Deze data geeft inzicht in de doorlooptijden en de bereikbaarheid van terminals. ‘Chauffeurs kunnen een signaal delen als ze onderweg zijn naar bijvoorbeeld een terminal. Met de data kunnen wij precies voorspellen hoe laat de chauffeur er is, rekening houdend met verkeersdrukte en doorlooptijd. Stel dat er ergens een doorlooptijd van drie uur is, dan kan ik daarop anticiperen door contact op te nemen met mijn klant. Wat wil die dat ik doe? Wachturen schrijven of liever een andere al dan niet tijdelijke locatie opzoeken? Of een dag later de container inleveren? Met die informatie heb je meer keuzevrijheid.’ Het is nog niet mogelijk om via de app een tijdslot te boeken. Je kunt wel als chauffeur de TAR-code invoeren voor een actuele status en inzicht in de administratie rondom je bezoek. Een terminal of depot kan ook met de chauffeur communiceren via de app.

Planning

Port Alert geeft inzicht waarmee de chauffeur en de planning beter geïnformeerd worden. Als de planner eerder ziet waar verstoringen zijn, kan hij of zij veel sneller inspelen op actuele situaties en de chauffeur naar een andere locatie sturen. Van Eeden Petersman: ‘Wij gebruiken de informatie vooralsnog alleen in de planning. Het grote voordeel is dat onze planners niet alleen maar bezig zijn met het inboeken of wijzigen van tijdslots.’

Het implementeren van de app bij de chauffeurs heeft nog wat tijd nodig, vervolgt hij. ‘Dat gaat stap voor stap. En de app ontwikkelt zich momenteel volop. Nu kun je de app alleen nog op je mobiel downloaden. Er wordt gekeken naar een koppeling met de boardcomputer. Ik ben ervan overtuigd dat Port Alert een belangrijke rol in onze sector gaat spelen.’

Virtuele wachtrij: de toekomst

Een van de veelbelovende ontwikkelingen is de virtuele wachtrij, die de komende periode verder wordt uitgewerkt. Dit concept maakt veilig en comfortabel wachten op geschikte locaties met voorzieningen mogelijk, zonder files of onveilige situaties. ‘De beschikbare capaciteit van terminals wordt optimaal benut van blokkengroep/stackmodule tot Transfer Point en het verbetert de veiligheid en maakt het voorspelbaarder’, licht De Rijcke toe.

Doe mee

De Rijcke roept leden van TLN op om gebruik te maken van Port Alert. ‘Ervaar de voordelen voor jezelf. En vergeet ook niet om meldingen te maken van verstoringen. Hoe meer informatie, hoe betrouwbaarder. Momenteel wordt ook getest met AI-gegenereerde data. Zodra een terminal of depot een bericht over een storing maakt, pakt AI dat direct op en vertaalt het naar een bericht in Port Alert. Zo werken we samen aan een betere en snellere doorstroom in de haven!’

Download de app nu!

Iedereen kan de app Port Alert downloaden in de Apple App Store en Google Play Store. De app geeft onderweg direct toegang tot informatie over terminals en depots, zoals wachttijden en verstoringen. Net als bij apps als Flitsmeister kunnen chauffeurs zelf meldingen doen over verstoringen. Door samen te werken, worden wachttijden verkort en verbetert de doorstroming. Voor vragen kun je contact opnemen met Jeroen de Rijcke via jdrijcke@tln.nl.

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Denise van Vliet

Meer weten?

Contact de expert

Jeroen de Rijcke

Deelmarkt secretaris

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!