De verduurzamingsvraag is helder, begint Patricia Veldhuizen. Hoe elektrificeer je het wagenpark zodat je klaar bent voor de toekomst, zonder je klanten of je bedrijfsvoering in de knel te brengen? ‘Vanaf 2030 mogen we niet meer overal op diesel rijden. Met een jonge vloot en de komende kilometerheffing wilden we tijdig een goed plan voor die transitie.’ Kenter rekende in een scan door hoeveel stroom het bedrijf nodig zou hebben.
‘Ze maakten een tijdlijn op basis van ons vervangingsschema en gaven advies over de aansluiting. Dat geeft houvast.’ Omdat nog onduidelijk is wanneer netbeheerder Stedin extra stroom kan leveren, besloot Veldhuizen zich alvast op de wachtlijst te laten zetten. ‘Dat kost geld, maar als je niets doet, krijg je straks niets.’
Bewuste keuzes
Ze waardeert de samenwerking met Kenter, vooral omdat die je dwingt zelf na te denken. ‘Het is en blijft jouw eigen onderneming. Je kunt dus óók verduurzaming niet uitbesteden. We zitten daarom zelf aan het stuur en maken bewuste keuzes. Ook die voor bijvoorbeeld een laadinfrastructuurpartner. We doen dat stap voor stap.’ Inmiddels heeft Veldhuizen de eerste elektrische bakwagen besteld en is er subsidie toegekend. ‘We denken nu verder na over een elektrische trekker. Je groeit mee door het gewoon te gaan doen en je in verduurzaming te verdiepen.’ Haar tip: begin desnoods klein, maar begin in ieder geval op tijd. ‘En praat met collega’s. Hun praktijkverhalen zijn minstens zo leerzaam als theoretische rapporten.’
Stapsgewijze verduurzaming
Venus Containers, van eigenaar Robbert Tammer, rijdt veel in Utrecht, Amsterdam en Hilversum. ‘Dan ontkom je eenvoudigweg niet aan zeroemissiezones’, zegt hij. ‘We bewegen geleidelijk toe naar de situatie dat we met al onze wagens in die zone kunnen werken. Niks doen is daarin geen optie, hoewel de overheid op dit vlak helaas onbetrouwbaar is. Daarom kiezen wij heel bewust voor stapsgewijze verduurzaming.’ Tijdens een bijeenkomst van TLN raakte Tammer in gesprek met Kenter. Een scan volgde. Die confronteerde hem nog eens met iets wat hij eigenlijk al wist, namelijk de snelheid waarmee de stroomvraag toeneemt. ‘We dachten met 151 kilowatt voorlopig goed te zitten, maar als je twee voertuigen per jaar vervangt, kom je in 2027 al in de knel.’



Sparringpartner
En dat terwijl Venus Containers al eerder had geïnvesteerd in een zware aansluiting voor een elektrische kraan. ‘De hardware is er, maar het contractvermogen blijkt veel te laag. We kregen twee jaar geleden een brief: pas in 2029 kunnen we meer vermogen krijgen. Inmiddels is dat al opgeschoven naar 2034.’ De scan zette voor Tammer alles in een helder overzicht. ‘Dan zie je precies waar je tekortschiet en waarop je moet anticiperen. Kenter denkt hierin heel goed mee. Ze denken als een echte sparringpartner mee over oplossingen.’ Die persoonlijke benadering en de deskundigheid ervaart Tammer als positief. ‘Ze helpen je overzicht te krijgen in iets wat anders ongrijpbaar blijft.’ Zo ontstond ook een nuttig inzicht. ‘Je kunt een elektrische wagen inzetten met een aggregaat op de werf. Dan voldoe je aan de regels in de stad en kun je tóch al stappen zetten.’ Zijn les: ‘Breng tijdig je huidige situatie en je doelen in kaart. Dan weet je waar je staat en wat je nodig hebt. En voorkom je vervelende verrassingen.’
Overzicht krijgen
Volgens Jeroen van Denderen, Strategic Consultant Business Development bij Kenter, worstelen veel ondernemers met dezelfde vragen. Hoe werkt het met netbeheerders, aansluitingen en contractvermogens? Wat betekent dat concreet voor je bedrijfsvoering? ‘De energie-infrastructuur is vaak nog onduidelijk terrein. Wat moet je precies aanvragen en wanneer? Te laat beginnen betekent soms dat je pas in 2036 stroom krijgt terwijl je dacht er al in 2029 op te kunnen rekenen.’ Daarom is het belangrijk om nu al overzicht te krijgen, benadrukt hij. ‘De scan geeft inzicht in je huidige situatie, je piekverbruik en wat je nodig hebt voor elektrificatie. Op basis daarvan kun je betere keuzes maken en voorkom je financiële missers.’ Ook laat Kenter ondernemers zien wat er al wél kan. Bijvoorbeeld door gespreid te laden of te werken met een tijdelijke oplossing zoals een batterij of aggregaat.
Kans grijpen
Kenter heeft een speciaal team voor TLN-leden samengesteld. Dat kan ondernemers breed adviseren en energieoplossingen realiseren, van netaansluiting tot laadinfra en opslag. ‘De eerste inventarisatie is voor TLN-leden gratis. Die kans moet je volgens mij altijd grijpen, ook als je nog niet meteen aan de slag gaat. Het helpt je namelijk om gericht vooruit te denken, zodat je niet pas handelt als het eigenlijk al te laat is.’
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de 'Wagenpark laad- & infrascan' op onze website.
Klik hier voor meer informatie over onze partner Kenter.
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenmagazine van TLN. Tekst: Baart Koster / Beeld: Kenter, Menno Ringnalda & Veldhuizen Transport