Het Klimaatplan heeft niet rechtstreeks betrekking op de sector transport en logistiek, maar zal indirect wel merkbaar zijn. Groot aandachtspunt is bijvoorbeeld het uitbreiden van het elektriciteitsnet. In samenwerking met landelijk netbeheerder TenneT komt de minister nu met maatregelen om de doorlooptijden voor het uitbreiden van het hoogspanningsnet fors te verkorten.
Dat is natuurlijk goed nieuws maar onduidelijk is nog wanneer en in hoeverre bedrijven in transport en logistiek daar van kunnen profiteren. Gelijktijdig zijn er zorgen over de enorme kosten van de uitbreiding van het stroomnet en wie die moet betalen. Een besluit daarover moet nog genomen worden.
Meer ruimte voor bioLNG
Eerder werd de grootverbruikerskorting voor elektriciteit voor industriële bedrijven afgeschaft. Kritiek hierop heeft er nu toe geleid dat die regeling voor minstens drie jaar terugkomt zodat grote bedrijven gelijkwaardiger kunnen concurreren met bedrijven in de buurlanden.
Voor leveranciers van groen gas geldt vanaf 1 januari 2027 een bijmengverplichting. Daarmee verwachten overheid en leveranciers de opschaling van groen gas verder van de grond te krijgen. Zo’n groeiend volume zou ook meer mogelijkheden bieden voor de inzet van vrachtauto’s op bioLNG.
Verder zet de minister ook stevig in op het afvangen van de CO2 die vrijkomt bij industriële processen en die vervolgens ondergronds wordt opgeslagen.
Het debat over het Klimaatplan in de Tweede Kamer wordt vindt begin juli plaats.