Gevolgen inrijdverbod vrachtauto’s
Een wit bord met daarop een vrachtauto en daaromheen een rode rand, in vaktermen: het C7-bord. Dit bord betekent een inrijdverbod voor alle voertuigen zwaarder dan 3.500 kg. Dat zijn niet alleen vrachtauto’s, maar ook elektrische bestelauto’s met een gewicht tot 4.250kg. Met de ANPR-cameraherkenning ontvangen ook deze voertuigen automatisch een boete als ze het C7-bord negeren, terwijl de chauffeur hier zich vaak niet bewust van zal zijn. De eerste voorbeelden hiervan zijn al binnengekomen. De gesprekken die TLN en evofenedex hierover met de gemeente Utrecht hebben gevoerd, hebben geleid tot het opnemen van een aantal bevoorradingsroutes in het gebied waar het vrachtwagen inrijdverbod mogelijk wordt ingevoerd. Deze bevoorradingsroutes zijn echter alleen toegankelijk voor voertuigen tot 7,5 ton en liggen in de zero-emissiezone van Utrecht. Elektrische bestelauto’s kunnen dus gebruik maken van de bevoorradingsroutes. Deze bestelauto’s vervoeren vaak pakketten voor tientallen adressen per route. Wanneer deze vanaf de bevoorradingsroute te voet moeten worden bezorgd in de gebieden met een vrachtwagen-inrijdverbod, zijn er veel laad- en losplekken nodig om alle voertuigen langs de bevoorradingsroutes te kunnen parkeren. De bevoorrading van de vele horecabedrijven wordt een probleem. Het gaat hier voor een groot deel om gekoelde en diepvries levensmiddelen, hiervoor zijn nog geen geschikte (7,5-tons) voertuigen beschikbaar. Maar ook voor de bevoorrading van andere winkels in het gebied en de inzameling van afval zijn er nog onvoldoende oplossingen.
Waar pleiten TLN en evofenedex voor?
TLN en evofenedex pleiten voor duidelijke en ruimhartige ontheffingsmogelijkheden voor voertuigen boven de 7,5 ton gedurende een overgangsperiode van tenminste vier jaar. Daarnaast zetten de brancheorganisaties zich in voor het vinden van een oplossing voor de toegang van elektrische bestelbusjes tot 4.250kg in gebieden waar een vrachtautoverbod geldt. Juist omdat deze voertuigen een belangrijke rol spelen in de verduurzamingsopgave die de logistieke sector samen met de overheden heeft. Hierover zijn TLN en evofenedex in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – eenvoudig is het vinden van een juridisch waterdichte oplossing echter niet. En daar waar een gewicht boven de 3,5 ton een risico is voor bijvoorbeeld kwetsbare werfkelders zal een passende oplossing moeten worden gezocht.
Wat kunnen ondernemers doen?
In de plannen van de gemeente Utrecht om het toegangsbeleid naar de binnenstad per 1 januari 2026 aan te passen is onder meer meegenomen dat gedurende het eerste jaar ruim ontheffingen kunnen worden aangevraagd.
Aan de voorgenomen invoering van het toegangsbeleid per 1 januari 2026 gaat nog een en ander vooraf. Vorige maand heeft de gemeente het ontwerp-verkeersbesluit gepubliceerd, hierop kunnen tot en met uiterlijk 29 september aanstaande zienswijzen worden ingediend. TLN en evofenedex zullen hiervan gebruik maken. Belangrijk is echter vooral ook dat zoveel mogelijk ondernemers dit individueel doen. Wij roepen onze leden nadrukkelijk op om van deze mogelijkheid gebruik te maken.
Daarnaast organiseert de gemeente Utrecht Op woensdag 10 september van 16.30 uur tot 18.00 uur een bijeenkomst over de nieuwe toegangsregels.
Klik hier voor het aanmeldformulier voor de bijeenkomst.
Onder de link Nieuwe regels vrachtauto's en bestelbussen in binnenstad | gemeente Utrecht vindt u naast een link naar het indienen van de zienswijze ook overige relevante informatie betreffende het ontwerpverkeersbesluit. Een zienswijze indienden kan door een mail te sturen naar: stadslogistiek@utrecht.nl.
Er kan een zienswijze worden ingediend op de C1, C7 of/en de C21:
Zoekresultaat | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen – C1 Gesloten verklaring met venstertijden
Zoekresultaat | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen – C7 Vrachtautoverbod
Zoekresultaat | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen – C21 7,5ttm zone







