TLN in gesprek met Britse Autoriteiten over nieuwe afspraken VK-EU

Op uitnodiging van de Britse NVWA (DEFRA) heeft TLN samen met Nederlandse stakeholders, Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB), GroentenFruit Huis en Royal Anthos onlangs een bezoek gebracht aan de grootste grenscontrolepost in Engeland, BCP Sevington. Het bezoek is een positief resultaat van de inspanningen die TLN gedaan heeft om de problematieken die vervoerders ervaren met de ingevoerde controles (BTOM), sinds 30 april vorig jaar, onder de aandacht te krijgen.

Tijdens een rondleiding over het terrein en in het aansluitende gesprek met de Britse autoriteiten, hebben we kritische vragen kunnen stellen met betrekking tot communicatie rondom inspecties, afstemming tussen instanties, de verschillende IT-systemen, de financiële impact voor vervoerders van schade en vertragingen en de capaciteit en wachttijden, met oog op de nieuwe controles per 1 juli. Conclusie is dat er verbeteringen zijn, met name in de aandacht voor de chauffeursomstandigheden, maar er blijft werk aan de winkel.

Nieuwe overeenkomst

Hoewel het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie recent nieuwe afspraken hebben gemaakt over het beëindigen van permanente controles op bloemen en planten, blijven de huidige regels van het Border Target Operating Model (BTOM) voorlopig van kracht. Totdat de nieuwe overeenkomst daadwerkelijk is geïmplementeerd, gelden de certificatieplicht en fysieke controles op bloemen en planten, en zullen de praktische uitdagingen nog niet van tafel zijn.

Rondetafel Britse Ambassade

In dat licht heeft TLN op 2 juni jl. deelgenomen aan een rondetafelgesprek op initiatief van de Britse Ambassade in Den Haag. Tezamen met VGB, FME, VNO-NCW en NBCC is er gesproken over hoe de handelsverhoudingen tussen VK en EU beter kunnen onder de nieuwe afspraken. TLN heeft aangegeven de aangekondigde versoepelingen een positieve ontwikkeling te vinden. Op termijn gaat het een verbetering opleveren m.b.t. de lange wachttijden, extra kosten, chauffeursomstandigheden en schadeposten. In het verbeteren van de handelsverhoudingen is ook nog speciale aandacht gevraagd voor het aanhoudende chauffeurstekort. TLN pleit ervoor dat Britse chauffeurs weer makkelijker kunnen worden ingezet door:

  • Het wederzijds erkennen van vakdiploma’s;
  • Het aanmerken van Britse chauffeurs als EU-werknemers in plaats van derdelanders.

Uitstel

Een van de eerste gevolgen van de nieuwe afspraken is dat aankomende reeds geplande wijzigingen uitgesteld gaan worden. Dit betekent dat de controles op groente en fruit van ‘medium risk’ die per 1 juli zouden worden ingevoerd, uitgesteld worden tot 1 januari 2027. De officiële aankondiging is hier na te lezen.

Vooruitblik

De aangekondigde samenwerking tussen VK en EU is een stap in de goede richting, maar de komende periode blijft de inzet op praktische oplossingen van essentieel belang. TLN blijft nauw betrokken bij de ontwikkelingen en we zetten ons onverminderd in voor een werkbare en efficiënte handel met het Verenigd Koninkrijk.

Meer weten?

Contact de expert

Team Internationaal

Adviseurs