Het ondersteunen van ondernemers in transport en logistiek bij problemen die voortkomen uit netcongestie vormt een wezenlijk onderdeel van de reactie. Waar ondernemers enerzijds aan een verplichting moeten en willen voldoen voor toegang tot de zero-emissiezones, dient het anderzijds voor hen mogelijk gemaakt te worden om hun voertuigen (kosten)efficiënt op te kunnen laden.
Daarnaast zijn er gedachten over het verhogen van de bijmenging met biobrandstoffen in diesel. Daarmee wordt het voor ondernemers nog belangrijker om inzicht te hebben in de brandstofkwaliteit om te voorkomen dat klachten over motorstoringen en -schade toenemen.
Ten slotte zijn de CO2-emissies van de getankte brandstof van groot belang wanneer gekozen wordt voor een hogere bijmenging of voor pure hernieuwbare brandstof. Van transportbedrijven wordt via regelgeving zoals CSRD immers steeds meer verwacht op het vlak van CO2-rapportage.
De volledige reactie van TLN vind je op Overheid.nl | Consultatie Klimaatplan 2025-2035, reactie.