TLN reageert op voorgenomen besluit VBAR

Onlangs is het besluit VBAR (verduidelijking beoordeling arbeidsrelatie en rechtsvermoeden) ter internetconsultatie gelegd. Dat besluit is een uitwerking van een voorgestelde wijziging van het artikel in het Burgerlijk Wetboek met de definitie van de arbeidsovereenkomst. Dit ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Er is voorgesteld een lid toe te voegen waarin het ‘werken in dienst van een werkgever’ wordt uitgewerkt. De definitie, of iemand nu als zelfstandige werkt of op basis van een overeenkomst, leidt immers tot veel discussie.

Wetsvoorstel

In het wetsvoorstel is opgenomen dat onder werken in dienst van een werkgever wordt verstaan dat: Er gewerkt wordt onder werkinhoudelijke of organisatorische sturing door de werkgever, waarbij geen sprake is van het voor eigen rekening en risico verrichten van de arbeid, dan wel dat er in mindere mate sprake is van het voor eigen rekening en risico verrichten van de arbeid dan dat er sprake is van de genoemde sturing. In het nu ter internetconsultatie gelegde besluit worden die laatste begrippen nader uitgewerkt.

Besluit VBAR

In het besluit worden vijf gezichtspunten genoemd die wijzen op werkinhoudelijke of organisatorische sturing. Er worden ook vijf gezichtspunten genoemd die wijzen op het voor eigen rekening en risico verrichten van de arbeid. De gezichtspunten zijn niet geheel nieuw maar vormen een vertaling van uit de rechtspraak voortvloeiende gezichtspunten.

Verder is aangegeven dat naast elk van die vijf gezichtspunten ook onvoorziene omstandigheden bij de weging kunnen worden betrokken. Het gaat dan echter alleen om niet voorziene toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt of bijvoorbeeld in Europese rechtspraak.

TLN: de toelichting schiet tekort

Bij het voorgenomen besluit zit ook een toelichting. Daarin worden onder andere de verschillende gezichtspunten toegelicht en voorbeelden gegeven. Die toelichting schiet echter tekort. Er wordt namelijk wel vaak een afweging gemaakt tussen de arbeidsovereenkomst en de overeenkomst van opdracht. Maar over de specifieke situatie die op de transport en logistieke sector van toepassing is, wordt niet gesproken. Denk hierbij aan het vervoersrecht en de specifieke gevolgen van de vervoersovereenkomst, de investeringen en de daarmee gemoeid zijnde hoge kosten, de communautaire vergunning en de voorwaarden die daarvoor gelden en de regelgeving op het terrein van de rij- en rusttijden. En die specifieke situatie kan wel van belang zijn voor de weging.

Vandaar dat TLN in de internetconsultatie gebruik gemaakt heeft van de mogelijkheid om te reageren. In die reactie wordt gevraagd om in de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) een stuk maatwerk op te nemen voor de transport en logistieke sector door de communautaire vergunning, de investeringen en alle specifieke regelgeving een aparte plek te geven als duiding voor het werken als zelfstandige binnen een (wettelijk) zwaar gereguleerd juridisch en economisch kader. TLN is van mening dat in de regelgeving hiermee rekening gehouden moet worden. Dit zou helpen bij het bieden van zekerheid aan onze leden om niet gezien te worden als schijn-zzp’ers.

De reactie kan je hier terugvinden: Overheid.nl | Consultatie Besluit verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties, reactie

Meer weten?

Contact de expert

Piet Massuger

Cons. Arbeidsrecht, Sociale Zekerheid en Rij- en Rusttijden