In de eerste aflevering van het derde seizoen van de TLN Tacho Podcast gaan we in gesprek met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over digitale inspecties. Sinds drie jaar voert de ILT digitale inspecties uit. Hoe zit dit proces in elkaar? Wat zijn de actuele ontwikkelingen? En hoe kun je je als ondernemer hierop het beste voorbereiden?
Elmer de Bruin: 'Op basis waarvan selecteren jullie de ondernemingen voor de digitale inspectie? Is dat random? Is dat op alfabetische volgorde? Zit daar een reden achter?' Renée Bosch: 'Nee, niet op alfabetische volgorde, maar er zit wel een reden achter. We doen natuurlijk ook controles in het busvervoer en in het taxivervoer. Maar de selectie voor in elk geval goederenvervoer zit met name in de vergunninghouders en in de eigen vervoerders. Dus alle bedrijven die tachograafplichtige voertuigen hebben die worden aangeschreven en criteria daarvan voor een normale digitale inspectie is dat ze onbekend zijn in onze systemen. Dus dat betekent dat ze de afgelopen drie jaar geen inspectie hebben gehad op bedrijfsniveau. Het kan wel zijn dat ze een weginspectie hebben gehad. Maar in principe komen de bedrijven die bij ons onbekend zijn in aanmerking voor een digitale inspectie.'