Diverse lid-bedrijven hebben aan TLN de afgelopen tijd kenbaar gemaakt dat de extreme prijsstijgingen van LNG een rendabele inzet van voertuigen die op deze brandstof rijden onmogelijk maakt. In twee jaar tijd is de prijs van LNG explosief gestegen van 90 eurocent naar € 2,5 per kilogram.
Klimaatambities
In een brief aan het ministerie van Economische Zaken erkent TLN dat in de tijd van klimaatambities het misschien niet zo goed lijkt te passen om subsidie te vragen voor fossiele energie. De branchevereniging heeft echter argumenten om dat nu wel te doen.
Stimuleringsbeleid
Transporteurs die wellicht onder invloed van het stimuleringsbeleid van de overheid zijn overgegaan op LNG en hiermee milieuvoordelen bereiken, dreigen nu van deze positieve keuze de dupe te worden. Daarnaast ziet TLN marktkansen ontstaan voor versnelde ingroei van bio-LNG dat nog voor veel meer CO2-reductuies in het goederenvervoer kan zorgen. Hiervoor zijn voorlopers in de transportsector nodig die geïnvesteerd hebben in LNG-trucks. “De oplopende frustratie van de gedupeerde bedrijven belemmert de ingroeimogelijkheden van goederenwegvervoer op basis van bioLNG,” zo schrijft TLN.
Compensatieregeling
De branchevereniging stelt aan het ministerie een compensatieregeling voor waarmee gedupeerde transportbedrijven kunnen blijven concurreren in de competitieve markt van goederenvervoer over de weg. Daarbij denkt TLN aan een regeling die voorziet in de meerkosten die voortkomen uit extreme LNG-prijzen die niet op grond van de reguliere dieselclausule in rekening kunnen worden gebracht.